Jest mnóstwo wzorów ogłoszeń poszukujących handlowców, którymi możemy się zainspirować, lub po prostu wykorzystać dla swoich potrzeb. Pytanie czy naprawdę chcesz aby Twoja brzmiała dokładnie tak jak inne, czy chcesz się czymś wyróżnić?
Zaangażowany człowiek sprzedaży z pozytywnym nastawieniem do klienta i produktu, z parciem na cel i realizację wyniku to często skarb dla firmy. Jeśli dodatkowo ma doświadczenie i zna rynek to jego efekty mogą być osiągane w dużo krótszym czasie, co umożliwia rozwój firmy, pozwala pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać pozytywne relacje z kontrahentami. Idealny kandydat powinien się więc wyróżniać dużym doświadczeniem i określonymi cechami charakteru. Z drugiej strony wymagania do pracy w dziale sprzedaży często formułowane są w niejasny sposób, co skutkuje napływem aplikacji od niewłaściwych osób. Jak napisać ogłoszenie o pracę na stanowisko sprzedażowe, które przyciągnie kompetentnych i wartościowych kandydatów?
Pomyśl… – po co sprzedawca/ handlowiec w Twojej firmie – czego tak naprawdę potrzebujesz, kogo szukasz?
Poszukujemy osób: ambitnych, samodzielnych, podejmujących inicjatywę, które nie boją się nowych wyzwań, potrafią pracować w zespole itp. To jedne z najczęściej spotykanych zwrotów w ogłoszeniach o pracę. Ale czy na pewno to te cechy, czy umiejętności których szukasz u u potencjalnego kandydata? Przed publikacją ogłoszenia zastanów się dobrze, jakie są Twoje faktyczne wymagania względem nowego pracownika. Następnie postaraj się je opisać, tak aby jasno wynikało z nich kogo poszukujesz na dane stanowisko i jakie cechy powinna mieć osoba, która z łatwością odnajdzie się w Twoim zespole. Być może otrzymasz mniej CV, ale na pewno będą to same aplikacje osób, które posiadają konkretne umiejętności i doświadczenie zawodowe!
Czytaj także: Dobry handlowiec – jakie cechy powinien mieć, na co zwrócić uwagę w procesie rekrutacji?
Pomyśl- jaką firmą jesteś, dzięki czemu budujesz swoją wartość na rynku, dlaczego handlowcy z doświadczeniem lub z predyspozycjami chcieliby u Ciebie pracować – co im dasz za tę pracę?
Publikując ogłoszenie o pracę nie należy zapominać o kulturze pracy naszej organizacji i jej wartościach, dlaczego? Ponieważ dobry pracownik to często taki, który się z nimi identyfikuje. W dodatku dla wielu osób misja, którą realizuje firma może być motywacją do pracy. Dlatego staraj się zawsze tworzyć ogłoszenia, w których opis jest autentyczny i odzwierciedla kulturę pracy firmy, zwiększa to bowiem szanse na znalezienie pracownika, który będzie spełniał Twoje oczekiwania i szybciej odnajdzie się w nowym środowisku. Kilka zdań opisujących co wyróżnia Twoją firmę, oraz dlaczego warto w niej pracować, na pewno spowodują, że kandydat zapamięta Twoją ofertę.
Co zrobić, aby wyróżnić naszą ofertę pracy?
Na portalach z ofertami pracy możemy znaleźć sporo ogłoszeń skierowanych do przedstawicieli handlowych, dlatego ogłoszenie które niczym nie będzie się wyróżniać od pozostałych, na pewno nie zmotywuje potencjalnego kandydata do przesłania swojego CV.
Co musimy zatem zrobić żeby wyróżnić nasze ogłoszenie? Przede wszystkim musimy przemyśleć, co jako firma możemy zaoferować handlowcowi szukającemu nowej pracy, ponieważ osoba z dużym doświadczeniem i wysokimi kwalifikacjami będzie szukała pracy lepszej niż obecna, gdzie będzie miała szansę na dalszy rozwój. Pakiet medyczny? Karnet na siłownię? Stół do ping ponga? Wyjazdy integracyjne? Imprezy firmowe? Jeszcze kilka lat temu taki pakiet benefitów, był faktycznie zachęcający dla osób, które poszukiwały nowej pracy jednak dziś możemy je znaleźć w co drugim ogłoszeniu, dlatego aby nasza oferta pracy była atrakcyjniejsza należy pamiętać o kilku ważnych informacjach, które powinny się w niej znaleźć:
1. Zadania przyszłego pracownika
Kandydaci szukając nowej pracy, zwracają przede wszystkim uwagę na swoje przyszłe obowiązki i korzyści jakie oferuje im dana firma. Jest więc to idealna okazja, aby wyróżnić swoje ogłoszenie! Dobrym sposobem jest opisanie przyszłych zadań i wymaganych kompetencji od kandydata w formie pytań rekrutacyjnych. Mogą one dotyczyć znajomość specjalistycznych zagadnień z branży, znajomości programów, czy posiadanych zdolności interpersonalnych np.:
- Znasz mechanizmy i potrafisz posługiwać się instrumentami social selling / social marketing?
- Sprawnie obsługujesz komputer oraz pakiet MS Office?
- Posiadasz umiejętność ustalenia priorytetów i organizowania własnej pracy?
- Posiadasz doświadczenie w umawianiu spotkań i ich prowadzeniu?
Dla osób pracujących na stanowisku przedstawiciela handlowego/sprzedawcy cenna jest także wiedza w jaki sposób będzie oceniana jego praca, jakie będzie miał cele do zrealizowania i czy może liczyć na wsparcie firmy w dążeniu do wyznaczonych celów.
2. Wynagrodzenie
Niewiele firm w Polsce decyduje się na podanie wysokości wynagrodzenia w swoich ogłoszeniach, tymczasem dla kandydata, to często kluczowa informacja w procesie rekrutacji. Dodatkowo, osoby pracujące na stanowiskach związanych ze sprzedażą często z ogłoszenia mogą się jedynie dowiedzieć, że będą wynagradzane na zasadzie podstawa + prowizje, co jest dla nich nie wystarczającą informacją. Dlatego dodanie do tzw. “widełek” konkretnego wynagrodzenia jakie otrzyma pracownik, może być dużym wyróżnikiem i z pewnością zachętą do aplikowania na naszą ofertę.
3. Buduj pozytywne wrażenie – dbaj o relacje z kandydatem
Dziś bardzo ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy w czasie procesu rekrutacyjnego, począwszy od publikacji ogłoszenia, skończywszy na rozmowie kwalifikacyjnej. Przedstawiciele handlowi chcą by w ich nowym miejscu pracy, panowała atmosfera sprzyjająca dalszemu rozwojowi, gdzie będą czuli się częścią zespołu, na który zawsze mogą liczyć. Dlatego zupełnie inne wrażenie będzie na nich wywierało ogłoszenie, w którym zamiast maila ogólnego, podany zostanie mail lub numer telefonu do konkretnej osoby, z którą mogą się skontaktować, w celu uzyskania dalszych szczegółów dotyczących zamieszczonej oferty. Ponadto, do ogłoszenia warto dodać zdjęcie z biura, zespołu pracowników bądź z organizowanych imprez firmowych, o ile takie się odbywają i są mocną stroną firmy. Wzbudzi to sympatię oraz zaufanie kandydatów.
Czytaj także: Rekrutacja sprzedawców i menadżerów sprzedaży – Wywiad dla ” Ty i Biznes „
Jakich błędów należy unikać pisząc ogłoszenie o pracę?
Ogłoszenia, które są zbyt długie, czy ogólne nie zachęcają do aplikowanie wykwalifikowanych kandydatów z bogatym doświadczeniem, niestety przeważnie aplikują na nie osoby, które nie wiedzą czego dokładnie szukają bądź nie mają innego wyboru. Dlatego pisząc ogłoszenie o pracę do działu sprzedaży warto pamiętać o kilku kwestiach:
- Unikaj ogólników, które nie mówią za wiele kandydatom np. praca w młodym zespole, atrakcyjne wynagrodzenie itp.
- Zbyt długie wypunktowanie sekcji dotyczącej wymagań – lepiej wybrać kilka najistotniejszych, a pozostałe omówić podczas kolejnego etapu rekrutacyjnego.
- Niejasny zakres obowiązków – obejmujący zadania z kilku stanowisk jednocześnie, podsumowany przy tym adnotacją, że potencjalny kandydat powinien być odporny na stres i posiadać umiejętność pracy pod presją czasu.
- Nieodpowiednio dobrany język – język w ogłoszeniu o pracę może sygnalizować jaka jest kultura organizacyjna w danej firmie. Potoczny i żartobliwy ton, wzbudzi zainteresowanie osób młodych, szukających pracy np. w agencjach kreatywnych. Z kolei ogłoszenie w którym pojawiają się dużo branżowych wyrażeń i ma formalny charakter przyciągnie uwagę osób, które pracowały już na podobnym stanowisku, specjalistów z danej branży.
- Błędy – przed opublikowaniem ogłoszenia, warto poprosić jednego z naszych współpracowników, aby je przeczytał i sprawdził, czy nie posiada błędów.
Czytaj także: HeadHunter – kim jest i jak wygląda jego praca?