Badanie 360 stopni to rodzaj oceny efektywności, w którym zbiera się informacje zwrotne od współpracowników, bezpośrednich podwładnych i przełożonych danej osoby. Jest ono często wykorzystywane w celu dostarczenia pracownikom informacji zwrotnej na temat ich pracy, oceny umiejętności przywódczych oraz identyfikacji obszarów, w których mogą się poprawić. Przeprowadzenie badania 360 stopni daje organizacjom cenny wgląd w to, jak radzą sobie ich pracownicy i może pomóc w identyfikacji obszarów wymagających poprawy. Wyniki badania pomogą również kierownictwu w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju pracowników, nagród i awansów. Badanie 360 stopni może być dla organizacji skutecznym sposobem mierzenia zaangażowania pracowników i ich wyników, jednocześnie dostarczając pracownikom informacji zwrotnej, która może pomóc im w poprawie ich pracy.
Ocena 360 koncentruje się na wskazaniu mocnych stron badanego oraz obszarów do rozwoju, kluczowych do zwiększenia wydajności pracy w zespole, krótszej drogi do realizacji celów własnych menedżera i całej organizacji.
Ocena 360 bazuje na opracowanych pytaniach nastawionych na wspomniane wyżej obszary menedżerskie i liderskie, jednak może być zaprojektowana indywidualnie, jeśli firma ma potrzebę głębszej koncentracji na wybranych kompetencjach.