Każda firma prędzej czy później stanie przed wyzwaniem zatrudnienia nowego pracownika. Rozwój działalności, zmiana profilu, rotacja zespołu – powodów może być kilka, ale cel zawsze jest jeden – nowa osoba musi idealnie pasować do firmy, jej wartości i pozostałego zespołu. Co zrobić, by w gąszczu ofert i propozycji kandydaci zainteresowali się właśnie naszym wakatem? Jakie narzędzia i postawy mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniego pracownika? Świat HR dynamicznie się rozwija, dlatego odpowiedź na wcześniejsze pytania wcale nie jest aż tak oczywista. Na szczęście z przyjemnością opowiemy Ci o skutecznych sposobach, które będziesz mógł wdrożyć w swojej firmie – zapraszamy do artykułu.

Dlaczego profesjonalny proces rekrutacji jest tak istotny?

Zacznijmy może od krótkiego wyjaśnienia, dlaczego uporządkowany i profesjonalny proces rekrutacji jest tak ważny. 

Po pierwsze – organizacja i oszczędność czasu. Niezależnie od tego, czy rekrutujesz raz na miesiąc, czy raz na kwartał, zaprojektowany od A do Z proces rekrutacji pomoże Ci znaleźć odpowiedniego kandydata w satysfakcjonującym czasie. Dzięki zaplanowanej procedurze, zarówno Ty, jak i inni pracownicy zaangażowani w poszukiwania nowego kandydata, będą dokładnie wiedzieć co, kiedy i w jaki sposób robić. 

Po drugie, pozytywny wizerunek marki. Profesjonalny proces rekrutacji pozwoli Ci uniknąć wielu nieporozumień, które mogłyby negatywnie wpłynąć na opinię o Twojej firmie na rynku pracy. Brak kontaktu z kandydatem w ustalonym wcześniej terminie, nie udzielenie feedbacku po zakończonym procesie czy przekazanie na rozmowie kwalifikacyjnych nierzetelnych informacji na temat oferowanego wakatu to tylko część przykładów, o których kandydaci nie zapominają. Jedna, druga, trzecia wpadka i negatywne opinie zaczną pojawiać się w sieci. Ani przedsiębiorca, ani rekruter nie mogą na to pozwolić.

Zaprojektowanie procedury rekrutacyjnej wymaga poświęcenia tej kwestii sporej uwagi, ale zapewniamy, że taki wysiłek zwróci się szybko i to z nawiązką. Pracownicy odpowiedzialni za pozyskiwanie kandydatów nie będą musieli działać po omacku, a kandydaci zawsze otrzymają rzetelne i wyczerpujące informacje o nowym stanowisku na czas. 

Jak i gdzie szukać pracowników? Najpopularniejsze rodzaje i metody rekrutacji.

Wielkie korporacje, które prowadzą kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procesów rekrutacyjnych miesięcznie mają sprawdzone sposoby i techniki na pozyskiwania kandydatów. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś i Ty zaczął korzystać z metod, które są skuteczne i prowadzą do osiągnięcia założonych celów.

W obecnych czasach trzeba docierać do kandydata różnymi kanałami, dlatego postaraj się jak najszerzej komunikować o tym, że szukasz nowego pracownika. Pamiętaj, że świat HR wyróżnia rekrutację zewnętrzną (czyli taką, gdzie pracowników poszukuje się poza organizacją), jak i rekrutację wewnętrzną (czyli taką, gdzie pracowników poszukuje się wewnątrz organizacji). Jeśli zależy Ci na pozyskaniu wielu aplikacji wykorzystaj obie metody. Najpierw ułóż chwytliwe, ale wyczerpujące ogłoszenie o pracę i umieść je w dedykowanych serwisach, na stronie internetowej i social mediach firmy. Następnie przygotuj firmowy newsletter, w którym zakomunikujesz, że otwierasz wakat na dane stanowisko. Być może znajdziesz w firmie wspaniałego sukcesora i rekrutacja zakończy się szybciej niż myślisz!

Bardzo ciekawą inicjatywą jest także przygotowanie specjalnego programu poleceń pracowniczych. Co to? Mówiąc najprościej, taki program daje zatrudnionym już pracownikom możliwość polecenia firmie kandydata na stanowiska, na które prowadzisz właśnie rekrutację. Tym samym zyskujesz nowy kanał pozyskiwania kandydatów, jednocześnie przyspieszając zamknięcie procesu rekrutacyjnego. Programy poleceń niosą za sobą wiele zalet – i to dla każdej ze stron:

  • Ty zamykasz rekrutację na dane stanowisko szybko i niskim nakładem finansowym, 
  • nowo zatrudniona osoba trafia w miejsce, w którym łatwiej będzie jej się zaaklimatyzować (wszak z pewnością wie, jaka kultura pracy i zasady panują w Twojej firmie i jeśli zdecydowała się wziąć udział w procesie, to znak, że je akceptuje), 
  • osoba polecająca otrzymuje ustalone w programie benefity (premia, punkty w kafeterii, dofinansowanie do szkoleń/kursów – możliwości jest całe mnóstwo), a dodatkowo czuje, że ma wpływ na rozwój firmy.

Outsourcing czy rekrutacja własnymi siłami?

Outsourcing rekrutacyjny swego czasu został owiany wieloma krzywdzącymi mitami. Warto jednak wiedzieć, że zupełnie niepotrzebnie. Profesjonalne agencje zatrudnienia bardzo transparentnie i uczciwie podchodzą do poszukiwania kandydatów i coraz więcej firm (nawet takich posiadających rozbudowane działy HR!) decyduje się na skorzystanie z ich usług.

Choć większość przedsiębiorców jest utwierdzona w przekonaniu, że tak dobrze zna swoją firmę, że znalezienie pracownika nie sprawi im większego problemu, to niestety rzeczywistość nie jest tak kolorowa. Niestety na rynku pracy panują specyficzne warunki – wyjątkowo niskie bezrobocie ogranicza ilość napływających aplikacji i sprawia, że tradycyjne metody rekrutacji nie zawsze są wystarczające. Mniejsze firmy czy przedsiębiorstwa z niewielkim działem HR nie zawsze są w stanie wygospodarować wystarczającą ilość zasobów, by w pełni zaangażować się w prowadzone aktualnie procesy rekrutacyjne. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi np. direct search lub executive search. Wtedy skorzystanie z agencji zatrudnienia jest znacznie lepszym rozwiązaniem.

Wśród najważniejszych korzyści, jakie niesie za sobą oddelegowanie procesu rekrutacji do profesjonalnej firmy możemy wymienić:

  • oszczędność czasu,
  • oszczędność finansów (im krócej trwa proces rekrutacji, tym rzeczywiste koszty są niższe),
  • niskie ryzyko popełnienia błędu rekrutacyjnego (profesjonaliści z agencji zatrudnienia specjalizują się w wielu wąskich dziedzinach, dzięki czemu potrafią ocenić, czy pracownik posiada wszystkie niezbędne kwalifikacje oraz czy wpasuje się do kultury organizacyjnej  danej firmy),
  • możliwość skupienia się na biznesie i rozwoju firmy,
  • niskie ryzyko popełnienia błędów, które będą rzutować na wizerunek firmy (profesjonalna agencja zatrudnienia dba o dopilnowanie wszystkich istotnych procedur i rzetelnie przekazuje informacje potencjalnym kandydatom).

Co pomaga znaleźć idealnego pracownika?

Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie procesów rekrutacyjnych własnymi zasobami, warto rozważyć korzystanie z dedykowanych systemów ATS. Takie programy usprawniają proces i znacznie ułatwiają pracę managerom i rekruterom. Musisz bowiem wiedzieć, że prowadzenie profesjonalnej rekrutacji wiąże się z mierzeniem skuteczności każdego zamkniętego procesu– analiza poszczególnych etapów pozwala na wyciąganie wniosków, a tym samym zapewnia możliwość lepszego przygotowania się do następnych procesów.

Jak zapewne się domyślasz taka analiza bywa bardzo czasochłonna. A osoby zajmujące się weryfikowaniem napływających aplikacji i prowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych, mówiąc kolokwialnie, mają ręce pełne roboty. System ATS pozwala na automatyzację wielu czynności i dodatkowo:

  • pozwala na publikowanie ogłoszeń o pracę w kilku miejscach jednocześnie,
  • zbiera ważne dane i generuje wiele przydatnych raportów,
  • pozwala na zarządzanie aplikacjami kandydatów i prowadzenie z nimi korespondencji,
  • zapewnia możliwość koordynowania programu poleceń pracowniczych.

Poza system ATS warto także pomyśleć o wprowadzeniu konkretnych technik selekcji pracowników. Poza dokładną analizą dokumentów rekrutacyjnych i prowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych, bardzo przydatne są także:

  • testy kompetencji – nawiązujące do kwalifikacji, które na danym stanowisku są niezbędne, np. test znajomości języka angielskiego, test sprawdzający poziom obsługi programu Microsoft Excel,
  • testy psychologiczne – które pozwalają na „zbadanie” osobowości kandydata i zdiagnozowanie jego mocnych i słabych stron.

Proces rekrutacji jest wymagający i czasochłonny, jednak znalezienie idealnego kandydata do pracy jest niesamowicie istotne. Nie zapominaj, że to ludzie są odpowiedzialni za sukces każdej firmy! Dlatego do każdej rekrutacji należy podchodzić z ogromnym zaangażowaniem i w pełni profesjonalnie. Jeśli w firmie posiadasz zespół HR możesz zapewnić pracownikom szkolenia z rekrutacji, które pomogą im w aktualizacji wiedzy i kompetencji związanych z pozyskiwaniem kandydatów. Jeśli w strukturach przedsiębiorstwa nie posiadasz HRowców być może lepszym rozwiązaniem okaże się skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji pracy. Powodzenia!