Każda organizacja dąży do tego, by skupiać najlepszych specjalistów i ekspertów w swoich dziedzinach. Sytuacja na rynku pracy nie pozostawia jednak złudzeń – nie ma wielu profesjonalistów, którzy aktywnie poszukują zatrudnienia. A co za tym idzie, istnieją nikłe szanse, że osoby, których poszukujemy, odpowiedzą na nasze ogłoszenie rekrutacyjne. Jak więc pozyskać ekspertów i zachęcić ich do pracy w naszej firmie? Przede wszystkim należy skupić się na bezpośrednim poszukiwaniu kandydatów. Jakie metody rekrutacji sprawdzą się w tym wypadku? Direct search – co to jest i czy pomoże w dotarciu do ekspertów?
Czym jest direct search?
Metoda direct search – na czym polega? Jeśli teraz w Twojej głowie pojawiło się to pytanie, spieszymy z odpowiedzią.
Mówiąc najprościej metoda direct search to jeden z rodzajów rekrutacji bezpośredniej. Polega na wyjściu ze swoją ofertą pracy do kandydatów. Direct search można zdefiniować jako aktywne poszukiwanie specjalistów i ekspertów, których wiedza, umiejętności, kompetencje i dotychczasowe doświadczenie pokrywają się z wymaganiami stawianymi w naszej ofercie pracy.
Do potencjalnych kandydatów docierać można na kilka sposobów – za pomocą mediów społecznościowych czy skrupulatnie budując własną bazę kandydatów. Rekrutacja direct search nie ma więc nic wspólnego z opieraniem strategii pozyskiwania pracowników na publikowaniu ogłoszeń i biernym czekaniu, aż odezwie się do nas wymarzony kandydat. To metoda, z której korzystają wykwalifikowani specjaliści o wysokich zdolnościach organizacyjnych, komunikacyjnych i sprzedażowych.
Jak przebiega rekrutacja direct search?
Rekrutacja pracowników metodą direct search jest wymagająca, ale nie bez przyczyny nazywana jest jedną z najbardziej skutecznych. Jak wygląda?
Przede wszystkim rozpoczynając rekrutację metodą direct search należy stworzyć sylwetkę idealnego kandydata. Aby to zrobić, potrzebna jest konsultacja z managerem zatrudniającym oraz dogłębna analiza rynku. Rekruterzy muszą dokładnie „prześwietlić” daną grupę zawodową, sprawdzając jednocześnie doświadczenie zawodowe potencjalnych kandydatów oraz profile konkurencyjnych firm w branży.
Gdzie i jak rozpocząć poszukiwania idealnych kandydatów? Często jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań, rekruterzy zasięgają porady i konsultacji u zaprzyjaźnionych ekspertów z danej dziedziny czy u osób doskonale poruszających się na danym rynku.
Po ustaleniu sylwetki idealnego kandydata i konsultacji można przystąpić do docelowych poszukiwań. Aktualnie, gdy media społecznościowe, zwłaszcza takie jak LinkedIn czy Behance, cieszą się ogromną popularnością, poszukiwanie pracowników metodą direct search jest nieco ułatwione. Po pierwsze, kandydaci sami umieszczają tam swoje zawodowe wizytówki i portfolio. Po drugie, portale te umożliwiają wysyłanie wiadomości wraz z ofertą pracy bezpośrednio na skrzynkę potencjalnego pracownika.
Jednak, czy to oznacza, że każdy rekruter bez problemu odnajdzie się w metodzie direct search? Niekoniecznie. Profesjonaliści specjalizujący się w tej technice skrupulatnie budują własne bazy kontaktów, utrzymując z całą grupą stałe relacje biznesowe.
Należy również pamiętać, że rekrutacja metodą direct search bardzo często jest rekrutacją ukrytą. Dzieje się tak ponieważ zdecydowana większość osób, do których docierają rekruterzy, jest aktualnie zatrudnionych w innych organizacjach. Co za tym idzie – zależy im na dyskrecji. Właśnie dlatego osoba zajmująca się direct searchem musi cechować się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi i wzbudzać zaufanie. Co więcej, kolejnym krokiem jest zainteresowanie potencjalnych kandydatów i przekonanie ich do zmiany pracy. Tutaj z kolei niezbędne są cechy dobrego handlowca, a także biegłość w negocjacjach.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by organizacje realizowały rekrutację tą metodą zasobami wewnętrznego działu HR, jednak warto wtedy rozwinąć u rekruterów umiejętności potrzebne do przeprowadzenia direct search, np. za pomocą kursów i szkoleń.
Zalety metody direct search
Czy warto wprowadzić do procesu rekrutacji metodę direct search? Jak najbardziej! Oto największe zalety direct search:
- zwiększenie szansy na znalezienie idealnego kandydata – z racji tego, że sami docieramy do potencjalnych pracowników, którzy wpisują się w sylwetkę idealnego kandydata na określone stanowisko, zmniejszamy ryzyko wystąpienia błędu rekrutacyjnego.
- możliwość dotarcia do najlepszych ekspertów – w związku z tym, że rekrutacja prowadzona jest w sposób bezpośredni, zyskujemy szansę odnalezienia prawdziwych profesjonalistów, którzy nigdy nie odpowiedzieliby na standardowe ogłoszenie rekrutacyjne, ponieważ nie szukają aktywnie pracy.
- oszczędność finansów i czasu – proces rekrutacyjny kosztuje sporo pieniędzy, błąd rekrutacyjny jeszcze więcej. Docieranie do osób odpowiadających na potrzeby danego stanowiska prowadzi więc do znacznych oszczędności. Nie zapominajmy również o szybkości całego procesu – dobrze przeanalizowana baza kandydatów pozwala na przeprowadzenie rekrutacji w stosunkowo krótkim czasie. Nie wspominając już o godzinach zaoszczędzonych na przeglądaniu CV!
Kiedy stosuje się direct search?
Metoda direct search zazwyczaj jest stosowana do poszukiwania kandydatów na stanowiska specjalistyczne, eksperckie i managerskie. Takie, na których wymagane są szczególne kompetencje i umiejętności.
Kiedy i dlaczego stosuje się direct search? Przede wszystkim po to, by:
- dotrzeć do osób mających rzadko spotykane specjalności,
- odszukać kandydatów, którzy odznaczają się wysokimi kompetencjami osobowościowymi i zawodowymi,
- pozyskać pracowników, którzy wyróżniają się sukcesami zawodowymi w określonej dziedzinie,
- przejąć wartościowych kandydatów, którzy nie szukają aktualnie nowego miejsca pracy, a więc nie odpowiadają na tradycyjne ogłoszenia o pracę,
- znaleźć idealnego pracownika poza firmą, jeśli w organizacji nie ma aktualnie sukcesora, by wypełnić wakat poprzez rekrutację wewnętrzną.
Czy warto outsourcesować direct search?
Rekrutacja metodą direct search bez wątpienia wymaga profesjonalizmu i ukierunkowanej wiedzy. Niezbędne są także rozwinięte umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne.
Sytuacja na rynku pracy niejednokrotnie wymusza jednak stosowanie tej metody – często jest to po prostu jedyna możliwość pozyskania odpowiedniego pracownika. Direct search musi więc być prowadzony na najwyższym poziomie i z pełnym wyczuciem.
Firmy specjalizujące się w direct search latami budują bazy kontaktów w wielu branżach i regularnie utrzymują z tymi grupami relacje biznesowe. Wszystko to przekłada się na fakt, że mogą szybko, skutecznie i efektywnie docierać do specjalistów. Warto również pamiętać, że efektywne szukanie kandydatów wiąże się z wykupieniem dostępów do różnych narządzi, np. rozszerzonych abonamentów w mediach społecznościowych.
Konieczność posiadania w zespole osoby wyspecjalizowanej w direct search, zbudowanie aktywnej grupy kontaktów i dostęp do wielu narzędzi sprawia, że dla małych firm takie rozwiązania mogą okazać się zbyt kosztowne. Zwłaszcza, gdy rekrutacje prowadzone za pomocą metody direct search nie zdarzają się nazbyt często. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest outsourcing direct search.
Czy warto stosować metodę DS?
Czy warto stosować direct search? Jeżeli poszukujemy wziętego specjalisty, eksperta bądź managera i zależy nam na jak najszybszym zapełnieniu wakatu, to zdecydowanie tak. Dobrze zaimplementowana metoda direct search sprawia, że proces rekrutacyjny jest nie tylko krótszy, ale również bardziej skuteczny. Pozwala uniknąć kosztownych błędów rekrutacyjnych i daje gwarancję, że nasz nowy pracownik posiada wszystkie niezbędne umiejętności i kompetencje, na których nam zależy.
