CV to nasza zawodowa wizytówka – jest kluczem do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Jego napisanie nie należy do trudnych zadań, choć jak się okazuje – przysparza nam wielu problemów. Co powinno się w nim znaleźć? Co zrobić, aby się wyróżniło? I czy napisać je samemu, czy lepiej wykorzystać do tego kreator CV?
Oprawa graficzna CV – estetyka ma znaczenie
Rekruterzy otrzymują setki CV – nie ma zatem nic dziwnego w tym, że chcemy aby nasze wyróżniało się na tle innych. Istnieje jednak cienka granica pomiędzy dobrym smakiem, a przesadą. Wyjątkowe CV powinno być przede wszystkim czytelne, warto wiedzieć, co wyróżnić, jakich kolorów użyć oraz jak je budować.
Nasza zawodowa wizytówka musi być schludna i czytelna. Najlepiej, jeśli udałoby się nam zmieścić ją na jednej, maksymalnie dwóch stronach A4. Dlaczego A4? Nawet, gdy naszą aplikację wysyłamy drogą elektroniczną, to jest ona najczęściej drukowana, tak aby rekruter miał możliwość porównania ze sobą kilku kandydatów. Tworzenie CV w innych formatach utrudnia pracę, i choć pokazuje naszą kreatywność, może okazać się dyskwalifikacją.
Kolejnym elementem, na który nie zwracamy uwagi, jest font! Warto wybierać fonty popularne, takie jak Times New Roman, Arial czy Calibri – nie są one wyjątkowe, ale czytają polskie znaki, a ponadto są dostępne w większości programów. Wykorzystanie mniej popularnych wiąże się z problemami podczas otwarcia dokumentu, a także jego odczytania (np. rekrutujący nie będzie miał dostępu do danego fontu). Unikajmy też krojów infantylnych, takich jak Comic Sans, gdyż nie wpływają one pozytywnie na odbiór naszej kandydatury.
W teorii kolorystyka CV może być dowolna, ale… i tu należy postawić granice. Zamiast przygotować CV na różowym tle, kolor ten lepiej umieścić w linii oddzielającej konkretne moduły, czy zostawić elegancki pasek kolorystyczny na górze dokumentu (np. podkreślając tym samym dane osobowe).
Do CV nie powinniśmy dodawać także obrazków czy clipartów, szczególnie jeśli nie mają one na celu podkreślenia naszej umiejętności. Można natomiast zastosować wykresy, czy skale – szczególnie w module dotyczącym kompetencji miękkich i twardych.
W przypadku CV mniej znaczy więcej – zamiast do różnego rodzaju zdobień, większą uwagę należy przyłożyć do jego budowy: od danych kontaktowych, poprzez doświadczenie, do zainteresowań. Każdy moduł możemy zaakcentować – za pomocą ramek, linii czy punktorów. Ważne, aby całość była spójna. Umiar w tym wypadku pokazuje nasz profesjonalizm, a o to przecież chodzi w CV.
Co powinno znaleźć się w CV?
CV powinno pokazać nasze doświadczenie zawodowe, zatem stawiamy na konkrety! Aby dokument zbudować profesjonalnie, podzielmy go na moduły: dane osobowe, doświadczenie zawodowe, kompetencje miękkie i twarde, edukację, zainteresowania.
Dane osobowe – co napisać w CV?
Dane osobowe mają przede wszystkim pomóc rekruterowi w kontakcie z nami. W tym module powinny się znaleźć informacje takie, jak:
- imię i nazwisko,
- adres email,
- numer telefonu.
W zależności od preferowanej w ogłoszeniu formy kontaktu, a także branży, można dodać tam również swój nick Skype, Messenger czy Discord. To też idealne miejsca na link do portfolio lub profilu na LinkedIn, jeśli chcemy się nim pochwalić.
W danych osobowych możemy dodać swoją datę urodzenia, choć nie jest ona konieczna.
Czytaj także: Must Have w CV sprzedawcy
Doświadczenie w CV, jak je zaakcentować?
Ocenie przez rekrutera przede wszystkim zostaje poddane nasze doświadczenie zawodowe. Powinniśmy wpisywać je od najnowszego do najstarszego, tak aby przyszły pracodawca na pierwszy rzut oka mógł zobaczyć, kto jest naszym ostatnim pracodawcą, oraz jakie stanowisko zajmowaliśmy do tej pory.
Przy punktach doświadczenia powinniśmy dodać daty rozpoczęcia i zakończenia współpracy z daną firmą, jej nazwę, a także opis stanowiska:
09.09.2000 – obecnie
Specjalista ds. marketingu w Agencja Marketingu
- przygotowywanie kampanii reklamowych
- obsługa klientów
- tworzenie mediaplanu
W opisie stanowiska wpisujemy te elementy, które pokazują nasze doświadczenie i kompetencje. Oczywiście, jeśli posiadamy długi staż pracy, warto wypisać doświadczenie jedynie dla 2-3 ostatnich miejsc pracy, a w pozostałych ograniczyć się do stanowiska, daty i pracodawcy.
Umiejętności, czyli kompetencje miękkie i twarde
Choć każdy z nas – nawet na początku drogi zawodowej – posiada różnego rodzaju umiejętności, to wciąż wielu kandydatów ma problem z wypełnieniem tej części CV. Tymczasem to ona – obok doświadczenia zawodowego – ma dla pracodawcy największe znaczenie.
Umiejętności to nic innego, jak kompetencje miękkie i twarde, dlatego cały moduł warto jest podzielić na dwie części. W pierwszej kolejności skupmy się na doświadczeniu, które możemy udokumentować.
Kompetencje twarde to m.in.:
- prawo jazdy,
- obsługa programów,
- znajomość języków obcych.
Z kolei kompetencje miękkie, to m.in.:
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- praca zespołowa,
- kreatywność.
Jest ich dużo, dlatego starajmy się wybrać te, które rzeczywiście stanowią wartość dla pracodawcy. Jeśli pracodawca nie wymaga prawa jazdy, za to interesują go programy graficzne, zrezygnujmy z tego pierwszego i wypiszmy: Photoshop, InDesign, czy Canva. Podobnie jest z kompetencjami miękkimi – jeśli nasze stanowisko wymaga kreatywności, wpiszmy ją i dodajmy te umiejętności w CV, które będą najbardziej pomocne podczas wykonywania naszych zawodowych obowiązków.
Wykształcenie – czy warto dodawać je do CV?
Dla wielu pracodawców wykształcenie nadal jest istotne. Oczywiście wszystko zależy od stanowiska, na jakie aplikujemy, ale warto mieć na uwadze, że niektóre firmy – podobnie, jak placówki państwowe – wymagają minimum tytułu licencjackiego.
Moduł wykształcenie to również miejsce aby wpisać informacje o kursach, studiach podyplomowych czy szkoleniach, które zdobyliśmy. Wiele z nich może przeważyć na naszą korzyść.
Zainteresowania
Wielu kandydatów nie rozumie, dlaczego w CV wpisuje się zainteresowania, a często dodaje je błędnie, chcąc zyskać uznanie w oczach rekrutera. Tymczasem z perspektywy osoby, która przeprowadza z nami rozmowę kwalifikacyjną, hobby jest punktem zaczepienia, rozluźnienia rozmowy.
Rekruter na bazie naszych zainteresowań sprawdza też naszą szczerość. W jaki sposób? Wyobraźmy sobie, że wpisaliśmy w tej części naszego CV jazdę konną, a nasz rozmówca akurat jest jej miłośnikiem. Jeśli skłamaliśmy, bardzo szybko wyjdzie to podczas rozmowy, co znacznie obniża szanse na zdobycie posady.
Czytaj także: Jak stworzyć skuteczny employer branding?
Zdjęcie w CV – tak, czy nie?
Na koniec kwestia zdjęcia w CV. Ostatnimi czasy stało się ono kontrowersyjne, choć przez wiele lat było nieodłączną częścią naszej zawodowej wizytówki. Według prawa nie musimy go dodawać, bo przyszły pracodawca ma ocenić nasze doświadczenie zawodowe oraz kompetencje, bez względu na płeć, kolor skóry czy wygląd.
Jednak CV wygląda lepiej, jeśli je dodamy – to jeden z naszych wyróżników, sprawia że rekruter może nas zapamiętać i skojarzyć nasze doświadczenie z twarzą. Jeśli już je zamieszczamy, to musimy być świadomi, że ono również podlega pewnym obostrzeniom: zdjęcie powinno być korporacyjne, pokazywać nasz profesjonalizm, zatem nie może to być fotka z rodzinnej imprezy, instagrama czy grilla. Nie warto też dodawać zdjęć do dowodu, gdyż na tych wychodzimy bardzo poważnie i rzadko kiedy są one przyjazne, co również wpływa na odbiór naszego CV.
Wyjątkowe CV to podstawa zawodowego sukcesu. Warto przyłożyć się do jego przygotowania – jeśli nadal mamy wątpliwości, czy potrafimy zrobić go dobrze sami, skorzystajmy z kreatora CV, który poprowadzi nas krok po kroku.