Kiedy szukamy firmy, z którą chcielibyśmy podjąć współpracę staramy się znaleźć o niej jak najwięcej wiarygodnych informacji. Czytam opinie, oglądamy zamieszczone materiały promocyjne lub staramy się dotrzeć do osób, które miały z nią już jakąś styczność. Tak samo działają kandydaci, zanim podejmą decyzję z kim chcieliby pracować. Dlatego, aby przyciągnąć, pozyskać, a następnie zatrzymać najlepszych pracowników do naszej firmy należy podjąć odpowiednie działania employer brandingowe.

Employer branding – co to jest?

Zgodnie z definicją employer branding to nic innego, jak działania pracodawcy mające na celu budowanie jego pozytywnego wizerunku, wśród potencjalnych kandydatów i obecnych pracowników. Jego głównym celem jest ukazanie danej firmy, jako takiej, która jest przyjaznym miejscem pracy, umożliwiającym rozwijanie swojej kariery zawodowej, pasji oraz dającej wiele atrakcyjnych możliwości swoim pracownikom.

Ze względu na to do kogo będą skierowane działania employer brandingowe możemy go podzielić na: 

  • Employer branding wewnętrzny – kierowany do obecnych pracowników, ma wpływać na ich motywację oraz zadowolenie z pracy. Dlatego działania tego typu obejmują różne szkolenia, kursy, benefity pozapłacowe, czy imprezy i wyjazdy integracyjne.
  • Employer branding zewnętrzny – jego zadaniem jest budowanie wizerunek pracodawcy, z którym pracownicy chcą pracować z wyboru. Ma przyciągać kandydatów, którzy będą się utożsamiać z wartościami firmy, sprawiać by czuli, że będą realnie przyczyniać się do jej dalszego rozwoju. Składają się na niego różne kampanie kierowane do potencjalnych kandydatów, np. na uczelniach wyższych, czy targach pracy.

employer branding wewnętrzny

Jak budować pozytywny wizerunek? Czyli narzędzia wykorzystywane w employer brandingu

Dotarcie do osób poszukujących pracy, oraz budowanie dobrych relacji z obecnymi pracownikami wymaga stosowania odpowiednio dobranych narzędzi. Pracodawcy mogą prowadzić swoje działania w dwóch formach: online i offline. Do najpopularniejszych i najskuteczniejszych narzędzi employer brandingowych możemy zaliczyć:  

1. Działania online:

  • Social Media – są doskonałym kanałem komunikacji z potencjalnymi kandydatami, zwłaszcza z pokolenia Y i Z. Za ich pomocą można zaprezentować wartości, wizję, czy  kulturę organizacyjną firmy. Dają one również możliwość publikacji aktualnych ofert pracy, staży i praktyk. Co więcej portale społecznościowe są świetnym narzędziem, do motywowania swoich obecnych pracowników ponieważ za ich pomocą można promować bądź wyróżnić swoich najlepszych ludzi.
  • Zakładka “kariera” na stronie internetowej – wydaje się, że to nic nadzwyczajnego jednak atrakcyjna podstrona z aktualnymi ofertami pracy, czy informacjami nt. procesu rekrutacyjnego zdaniem kandydatów jest doskonałym źródłem wiedzy nt. pracodawcy. Dlatego warto pamiętać o jej aktualizacji 😉
  • Filmiki opowiadające o pracy w danej firmie, fora, blogi, czy chatboty mogą być uzupełnieniem i wsparciem trwającego procesu rekrutacyjnego.

2. Działania offline:

  • Udział w wydarzeniach branżowych, targach pracy – to doskonała okazja żeby się zaprezentować potencjalnym kandydatom, podzielić swoimi doświadczeniami oraz budować sieć kontaktów. Podczas takich wydarzeń pracodawca ma szansę umocnić swój profesjonalny wizerunek, zarazem łamiąc lody z kandydatami dzięki bezpośrednim rozmowom z nimi.
  • Prowadzenie wykładów i spotkań ze studentami na uczelniach wyższych – są okazją do zaprezentowania swojej firmy, jako idealnego miejsca pracy dla przyszłym absolwentów. 
  • Szkolenia i kursy dla pracownikówatrakcyjne szkolenia powodują, że pracodawca jest postrzegany przez swoich obecnych pracowników jako taki, który dba o ich ciągły rozwój oraz daj im możliwości do rozwijania ich zainteresowań.
  • Benefity i dodatki pozapłacowe – obok klasycznych świadczeń takich jak karta Multisport, prywatna opieka medyczna możemy zagwarantować naszym pracownikom darmowe jedzenie i picie w pracy, darmowy parking, czy dodatkowy dzień płatnego urlopu. To właśnie dzięki takim działaniom można zatrzymać przy sobie wykwalifikowanych pracowników, którzy mają poczucie, że pracodawca dba o ich potrzeby, stara się rozwiązać ich problemy. 

Czytaj także: Rekrutacja w Social Media, czyli jak możemy wykorzystywać znane serwisy w pozyskiwaniu kandydatów?

Pamiętaj o strategii!

Być może opisane powyżej działania nie wydają się trudne, jednak bez odpowiednio dobranej strategii możemy “kręcić się w kółko”. Strategia w employer brandingu pozwala na wyznaczenie celu oraz określenie jakimi środkami i kanałami komunikacyjnymi będzie on realizowany, pozwala zachować spójność w działaniu. Dlatego jeśli chcemy walczyć o wykwalifikowanych pracowników oraz zatrzymać w firmie tych najlepszych musimy wyznaczyć sobie odpowiedni plan działania: przeanalizować obecną sytuację, sprawdzić swoje mocne i słabe strony, dokonać analizy działań konkurencji, wyznaczyć KPI, określić grupę odbiorców oraz rodzaje komunikatów z jakimi chcemy do nich trafiać, wybrać odpowiednie kanały komunikacyjne, opracować harmonogram i monitorować efekty naszej pracy!

budowanie wizerunku pracodawcy

 

Employer branding w praktyce

Poniżej znajdziecie przykłady udanych kampanii employer brandingowych, które mogą być inspiracją  jak dobrze budować markę pracodawcy.

„Career Instruction” – Ikea
Doskonale znana wszystkim szwedzka firma dołączyła kwestionariusz rekrutacyjny do każdego wysłanego przez siebie produktu – ponieważ założyła że ich przyszły pracownik może też być ich klientem. Efekt? Tysiące zgłoszonych aplikacji! Było to działanie nie wymagające żadnych dodatkowych środków, ale pozwalające na dotarcie do sporej liczby potencjalnych kandydatów.

Lidl zaczyna się od ludzi
Zgodnie ze sloganem Lidl rozpoczął swoje działania w zakresie employer brandingu od poprawy warunków pracy swoich pracowników, zadbał o ich potrzeby  oraz odpowiednie wynagrodzenie. Następnie zadowolenie pracownicy z chęcią zaangażowali się w kampanię promocyjną firmy. Zostały nakręcone krótkie filmiki z ich udziałem, które pokazały, że firmę  tworzą ludzie, zadowoleni ze swojej pracy i to od nich wszystko się zaczyna. Lidl wykreował swój wizerunek jako pracodawca dbający o swoich pracowników, godny zaufania oraz zapewniający tzw. work-life balance, czyli równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.

To tylko dwa z wielu przykładów kampanii EB, jednak doskonale obrazują jak można budować swój wizerunek atrakcyjnego pracodawcy, a w efekcie pozyskiwać pożądanych pracowników.

Korzyści employer brandingu

Jeśli powyższe przykłady kampanii nie są przekonujące, że warto prowadzić działania employer brandingowe to warto dodać, że:

  • Prowadzone działania w ramach employer brandingu wewnętrznego podnoszą satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy, co przekłada się na ich większe zaangażowanie w wykonywane obowiązki służbowe oraz mniejszą rotację w firmie. A przecież każda rekrutacja to dodatkowe koszty dla pracodawcy, więc silna marka pracodawcy = korzyści biznesowe.
  • Firma, która dba o swój wizerunek jako pracodawca, ma mniej problemów z pozyskiwaniem kandydatów, na których jej zależy. Dlaczego? Ponieważ udaje jej się docierać do odpowiednich osób. W dodatku dziś nie tylko pieniądze, ale również kultura organizacyjna i atmosfera w pracy są czynnikami decydującymi o tym, czy kandydat będzie chciał podjąć współpracę z firmą. 
  • Rekrutacje prowadzone przez organizacje, które są postrzegane jako dobry pracodawca, są bardziej efektywne i często mniej kosztowne: docierają do odpowiedniej grupy docelowej, tym samym skracając czas rekrutacji, a tzw. odsetek “przypadkowych CV” jest znikomy.
  • Warto również wspomnieć o tym, że silna marka pracodawcy ma wpływ na to jak mogą nas postrzegać klienci i partnerzy biznesowi.

Czytaj także: Narzędzia rekrutacyjne i trudności w pozyskaniu naprawdę dobrych kandydatów

Agata Ludwiczak
Saleswise