Każdy, kto zajmuje się rekrutacją wie, że często znalezienie idealnego kandydata bywa naprawdę trudne. Selekcja wielu aplikacji, direct search, rozmowy telefoniczne, spotkania rekrutacyjne, sesja AC… Czas rekruterów jest na wagę złota. Na szczęście z pomocą przychodzi nowa technologia – selekcja sztuczna pracowników, boty rekrutacyjne i systemy rekrutacyjne są na wyciągnięcie ręki. Sprawdź, jak usprawnić proces rekrutacji w Twojej firmie – zapraszamy do artykułu.
Czym jest selekcja sztuczna pracowników?
Sztuczna inteligencja coraz częściej gości w naszym życiu. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, w jak wielu miejscach się z nią spotykamy. AI, czyli sztuczna inteligencja, prężnie wkracza również w świat rekrutacji i selekcji. Jak firmy wykorzystują nowoczesne technologie podczas rekrutowania pracowników?
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w branży HR przede wszystkim w dwóch głównych obszarach:
- boty rekrutacyjne – najczęściej spotykamy się z nimi na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Bota można porównać do wirtualnego asystenta, z którym kandydat zainteresowany podjęciem zatrudnienia w danej firmie prowadzi rozmowę. Bot jest w stanie spytać potencjalnego pracownika o jego umiejętności, kompetencje, zainteresowania i doświadczenie zawodowe, a także odpowiadać na proste pytania dotyczące firmy oraz oferowanych wakatów. Kolejno, na podstawie zebranych informacji, bot rekrutacyjny pokazuje dopasowane do kandydata aktualne oferty pracy.
- algorytmy usprawniające selekcję pracowników – aby skorzystać z tego rozwiązania, należy stworzyć profil idealnego kandydata na oferowane stanowisko pracy, na podstawie którego algorytm będzie w stanie sprawdzić, czy zainteresowane osoby posiadają wszystkie niezbędne kompetencje i umiejętności. To nadal nie wszystkie możliwości, jakie oferują inteligentne algorytmy. W kolejnym kroku algorytm jest w stanie porównać wszystkie aplikacje i wskazać tych kandydatów, którzy najlepiej pasują do stworzonego przez nas profilu. Co więcej, algorytm posiada funkcje zapamiętywania profilu, dzięki czemu może „wrócić” do poszczególnych kandydatów przy okazji przyszłych procesów rekrutacyjnych.
Niektóre firmy poszły jeszcze o krok dalej. Na rynku można znaleźć rozwiązania, które pozwalają na… selekcję kandydatów na podstawie ich głosu! Dokładnie tak – nie ma tu mowy o żadnej pomyłce. Czy to dobry kierunek? Zdecydowanie tak. W końcu rozmawiając z potencjalnym pracownikiem warto sprawdzić jego motywację i faktyczne zainteresowanie ofertą. Jest to proces, który wymaga dogłębnej analizy, a poza tym zajmuje naprawdę sporo czasu. I właśnie w tym wyręcza nas sztuczna inteligencja. Nowoczesne oprogramowanie jest w stanie sprawdzić głos potencjalnych kandydatów już na podstawie krótkiego nagrania, tym samym analizując autentyczność, zdolności komunikacyjne i zaangażowanie kandydata.
Metody rekrutacji
Oczywiście metod rekrutacji jest całkiem sporo. Czy każda z nich zezwala na wykorzystywanie AI? Najlepiej będzie, jeśli zaczniemy od wypunktowania technik i metod, którymi posługują się osoby zajmujące się rekrutacją.
To, na jaki rodzaj rekrutacji decyduje się dana organizacja w dużej mierze zależy od branży, w której działa, ilości i rodzaju procesów rekrutacyjnych, jak i zasobów, którymi dysponuje. Biorąc pod uwagę wymienione czynniki do najczęściej stosowanych technik rekrutacyjnych zaliczamy:
- rekrutacja poprzez ogłoszenia o pracę – istnieją branże i stanowiska, w których wystawienie na popularne portale ogłoszenia o pracę jest wystarczające, aby znaleźć idealnego kandydata.
- rekrutacja poprzez pogram poleceń i rekomendacje – dobrze zaprojektowany Program Poleceń Pracowników potrafi przynieść firmie naprawdę wartościowych pracowników i znacznie odciążyć dział HR w pozyskiwaniu kandydatów.
- rekrutacja poprzez direct search/executive search – to metody polegające na dotarciu do kandydatów, którzy idealnie pasują do oferowanego przez nas stanowiska. Trudność polega jednak na tym, że w zdecydowanej większości przypadków są to kandydaci, którzy nie szukają aktywnie nowego zatrudnienia.
- rekrutacja poprzez fora branżowe – to metoda rekrutacji polegająca na dotarciu do kandydatów wyspecjalizowanych w wąskich dziedzinach, którzy udzielają się aktywnie na forach eksperckich.
- rekrutacja bezpośrednia – czyli bezpośrednie „wyjście” do kandydatów, np. na Targach Pracy czy konferencjach bądź eventach branżowych.
- rekrutacja poprzez stronę Kariera – dobrze zaprojektowana i regularnie prowadzona zakładka Kariera wspiera rekruterów w procesie poszukiwania pracowników. Więcej na temat tego, jak powinna wyglądać zakładka Kariera pisaliśmy TUTAJ.
- outsourcing procesu rekrutacji – wiele organizacji decyduje się zlecić prowadzenie rekrutacji zewnętrznym firmom – agencjom pracy, agencjom doradztwa personalnego lub head hunterom.
Jak przeprowadzać selekcję pracowników
Zebranie interesujących aplikacji to nie koniec procesu rekrutacji. Teraz przychodzi czas na selekcję wszystkich zainteresowanych kandydatów. Weryfikacja otrzymanych zgłoszeń zazwyczaj stanowi niemałe wyzwanie dla rekruterów, zwłaszcza w przypadku, gdy otrzymają sporą ilość CV.
Jakie metody selekcji aplikacji możemy wyróżnić? Przede wszystkim analiza aplikacji kandydatów pod kątem zgodności z oczekiwanym profilem, czyli dokładne sprawdzenie CV, listu motywacyjnego. odpowiedzi z formularza aplikacyjnego bądź portfolio (np. w przypadku grafików, copywriterów, fotografów itp.).
Kolejno następuje selekcja poprzez wywiad telefoniczny i/lub rozmowę rekrutacyjną. Aktualnie często możemy spotkać się z rozmową rekrutacyjną online, poprzez Zoom, Google Meets lub inny komunikator.
Kandydatów można weryfikować również poprzez różnego rodzaju testy, w zależności od tego, jakich kompetencji i umiejętności oczekujemy. Rekruterzy w procesie selekcji najczęściej wykorzystują:
- testy językowe,
- testy psychologiczne,
- testy predyspozycji i kompetencji.
Poza testami równie częstym sposobem na sprawdzenie umiejętności potencjalnych kandydatów są zadania rekrutacyjne. W przypadku stanowisk managerskich w wielu przypadkach zadania są zastępowane Assesment Center.
Techniki rekrutacji i selekcji
Jakie są najlepsze metody selekcji? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ale jedno jest pewne – z racji tego, że skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników wymagają poświęcenia naprawdę dużej ilości czasu przez rekruterów, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie ze sztucznej inteligencji. AI w rekrutacji może bowiem okazać się najlepszą receptą na przyspieszenie procesu rekrutacji.
W których obszarach warto skorzystać z tej pomocy? Przede wszystkim na etapie selekcji CV i aplikacji. Zwłaszcza, jeśli po kilku dniach od opublikowania ogłoszenia rekrutacyjnego skrzynka rekruterów aż pęka w szwach. A jeśli są to w większości aplikacje kompletnie niepasujące do wymagań w ogłoszeniu to tym bardziej!
Jak już wspominaliśmy, inteligentne boty rekrutacyjne i specjalne algorytmy przy wykorzystaniu analizy danych są w stanie „nauczyć się”, jakie kompetencje i kwalifikacje są kluczowe na danych stanowiskach i… dokonają wstępnej selekcji aplikacji.
Warto rozważyć również stosowanie testów kompetencji online czy testów językowych online jako jednego z pierwszych etapów całego procesu. Dzięki temu rekruterzy i managerowie zajmujący się rekrutacją oszczędzą sporo czasu. Testy do selekcji pracowników potrafią bardzo szybko zweryfikować, czy umiejętności, które widnieją w CV kandydata mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Systemy rekrutacyjne ATS
W procesie rekrutacji i selekcji nie można pominąć także istotnego wsparcia, jakim jest system rekrutacyjny ATS. Nowoczesna platforma rekrutacyjna znacząco ułatwia pracę rekrutera ponieważ dzięki wielu możliwościom filtrowania danych zapewnia sprawne zidentyfikowanie kandydatów spełniających określone w ogłoszeniu kryteria i wymagania.
Systemy rekrutacyjne sprawdzają się również w sytuacjach, w których podczas procesu wyboru kandydata dział HR współpracuje bezpośrednio z biznesem. Dobrze zaprojektowana platforma ułatwia przekazywanie dokumentów aplikacyjnych kandydatów pomiędzy departamentami poprzez intuicyjną wysyłkę profili kandydatów bezpośrednio do biznesu. Umożliwia także monitorowanie na bieżąco działań Hire Managerów.
Platformy ATS coraz częściej zostają również wyposażone w usługę spotkań rekrutacyjnych online. Zazwyczaj umówienie spotkania z potencjalnym pracownikiem w wirtualnym pokoju zajmuje dosłownie kilka sekund!
Jakie rozwiązanie wybrać dla siebie?
To, jaką metodę rekrutacji i selekcji wybierzemy powinno zależeć od kilku czynników. Warto wziąć pod uwagę nie tylko branżę, w której działamy, ale również rodzaj stanowiska, ilość dostępnych wakatów i możliwości naszego wewnętrznego działu HR. W przypadku rozbudowanych procesów nie należy bać się sięgania po pomoc – sztuczna inteligencja, nowoczesne platformy rekrutacyjne czy oddelegowanie rekrutacji w ręce head huntera mogą okazać się bardzo trafionymi pomysłami, dzięki którym skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników będą dla nas osiągalne. Rozwojowe są także szkolenia dotyczące selekcji pracowników – podnoszą kompetencje pracowników działu HR, tym samym usprawniając cały proces rekrutacji.