Employer Branding i budowanie świadomości marki to aktualnie priorytety praktycznie wszystkich pracodawców. Rynek pracy wymaga bowiem od organizacji, aby poza samym wakatem, oferowały swoim pracownikom znacznie więcej. Jak wskazują badania, zakładka kariera jest punktem, który ma w kwestii kreowania marki pracodawcy i toczących się procesów rekrutacyjnych niebagatelne znaczenie. Odpowiednio zaprojektowana może zachęcić potencjalnych pracowników do wysłania CV, z kolei jej zaniedbanie – skutecznie zniechęcić do aplikowania do naszej firmy. Dlaczego zakładka kariera jest tak ważne? Jakie informacje umieścić w zakładce kariera?
Zakładka kariera
Umieszczasz ogłoszenie rekrutacyjne w serwisie z ofertami pracy, prowadzisz wymagający direct search, docierasz do wykwalifikowanych specjalistów, uczęszczasz na Targi Pracy – skrupulatnie gromadzisz aplikacje kandydatów. Musisz jednak mieć świadomość, że wszystkie osoby potencjalnie zainteresowane pracą w Twojej firmie prędzej czy później (a z reguły prędzej 😊) będą chciały dowiedzieć się o organizacji nieco więcej. Tym samym skierują się na Twoją stronę internetową i zakładkę kariera.
Jeśli kandydaci znajdą na niej nieaktualne ogłoszenia o pracę, nieczytelny i niespójny przekaz, niestarannie wyselekcjonowane informacje, to jak myślisz – nadal będą zainteresowani pracą w Twojej firmie?
Zakładka kariera to często pierwszy „kontakt” kandydata z potencjalnym pracodawcą. Tworząc tę stronę musisz myśleć o użytkowniku, czyli o osobie, która jest zainteresowana pracą w Twojej firmie. Jakie informacje chciałaby tam znaleźć? Czego powinna dowiedzieć się o Twojej organizacji? Co zachęci ją do zaaplikowania właśnie do Twojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzi na te pytania są kluczowe.
Oczywiście dbając o User Experience nie możesz zapominać o spójności marki! Musisz zachować najważniejsze elementy Key Visual czy Employee Value Proposition, które są istotne w budowaniu marki. Jak więc znaleźć złoty środek? Jak wygląda idealna zakładka kariera? Podpowiadamy!
Jak powinna wyglądać zakładka kariera
Zakładka kariera na stronie pracodawcy musi zawierać najważniejsze (z perspektywy użytkownika!) elementy. Zaliczamy do nich przede wszystkim:
- aktualne ogłoszenia o pracę – nie ulega żadnym wątpliwościom fakt, że zakładka kariera, to miejsce, gdzie powinny być dostępne wszystkie aktualnie prowadzone rekrutacje. Oferty pracy, oferty staży i oferty praktyk najlepiej przedstawić w przejrzystej formie, z możliwością filtrowania wyników i szybkiego aplikowania na wybrane ogłoszenie. Jeśli strona kariera będzie zawierała nieaktualne ogłoszenia rekrutacyjne potencjalni kandydaci szybko stracą zaufanie do Twojej marki.
- doświadczenie firmy – pamiętaj, że strona firmowa musi wzbudzać w użytkowniku nie tylko zaufanie, ale także pozytywne wrażenia. Kwestie związane z doświadczeniem firmy warto zaprezentować w formie spójnych, estetycznych, przykuwających wzrok komunikatów, używając estetycznych grafik, jak i trafnych treści. Co istotne, najnowsze badania pokazują, że infografiki są ciekawsze i uznawane za bardziej wiarygodne niż zwykły tekst. W przypadku stron www grafiki zwiększają zaangażowanie o niemal 50%.
- informacje o firmie – to oczywiste, że kandydaci, nim zdecydują się zaaplikować na Twoje ogłoszenie, zrobią porządny reaserch w internecie na temat firmy. Możesz im to znacznie ułatwić, umieszczając na stronie kariery najważniejsze informacje dla potencjalnych pracowników – krótka historia firmy i opis działalności, misja i wizja organizacji, wartości, kultura organizacyjna itp.
- przedstawienie pracowników – atmosfera w pracy ma ogromne znaczenie – zdecydowanie chętniej chodzimy do pracy, w której czujemy się dobrze. Na atmosferę w pracy wpływa kilka elementów, ale najważniejszym są ludzie. Dlatego to pracownicy są najlepszą reklamą Twojej firmy. W związku z tym powinieneś pamiętać, że zakładka kariera na firmowej stronie www musi pokazywać życie organizacji od kuchni. Przedstaw kluczowych pracowników, pokaż, jak celebrujecie filmowe sukcesy, jak uczestniczycie w ciekawych akcjach, wyjazdach, wydarzeniach – wzbudź zaufanie i daj się polubić!
- proces rekrutacyjny i możliwości rozwoju krok po kroku – oczywiście zdajemy sobie sprawę, że procedura rekrutacyjna różni się w zależności od stanowiska i departamentu, ale pokazanie najważniejszych informacji, jak prezentacja poszczególnych etapów, sposób i terminy kontaktu czy lista wymaganych dokumentów, stanowią ogromne ułatwienie dla potencjalnych kandydatów.
Strona powitalna w zakładce kariera
Nie bez powodu o candidate experience mówi się tak dużo. Organizacje przykładają coraz większą uwagę do doświadczeń kandydata na każdym etapie kontaktu. Jednak czy candidate experience dotyczy wyłącznie procesu rekrutacji? Oczywiście, że nie! Zakładka kariera również jest w tym przypadku istotna.
Dlatego powitalna strona w zakładce kariera powinna, jak sama nazwa wskazuje, witać w przyjemny i przystępny sposób wszystkich kandydatów odwiedzających stronę internetową Twojej firmy. Warto zacząć od najważniejszych informacji i zamieścić na niej np. wartości, którymi kieruje się organizacja, cechy i predyspozycje, których firma szuka w kandydatach itp. Ciekawym ubarwieniem są też filmiki bądź zdjęcia pokazujące jaka atmosfera panuje w biurze. Po obejrzeniu tej strony potencjalny kandydat musi czuć, że zna firmę i że ją lubi.
Jest jeszcze jedna kwestia, o której nie możesz zapomnieć – aplikacja spontaniczna. Jeśli organizacja nie prowadzi w tej chwili żadnych procesów rekrutacyjnych lub po prostu nie ma interesującej oferty dla użytkownika, który właśnie odwiedza zakładkę kariera, warto umieścić na stronie informację zachęcającą go do zostawienia swojego CV w ramach aplikacji spontanicznej. Dzięki temu będziesz budować własną bazę kandydatów i w momencie, gdy pojawi się zapotrzebowanie na nowe stanowisko, to stanie się ona Twoim pierwszym miejscem wyszukiwania potencjalnych pracowników.
Informacje o firmie, jakie warto zawrzeć
Jak już wspominaliśmy, zdecydowana większość kandydatów, zanim zaaplikuje do danej firmy, poszukuje o niej informacji w internecie. To całkowicie naturalne. Warto więc ułatwić potencjalnym pracownikom ten proces i w zakładce kariera umieścić następujące informacje:
- najważniejsze kwestie dotyczące działalności firmy – jak długo istnieje i na jakich rynkach działa, czym się zajmuje, jakie są krótko i długofalowe cele organizacji,
- opis kultury organizacyjnej firmy oraz wartości, jakimi organizuje kieruje się w codziennych zadaniach – możesz to zrobić za pomocą ciekawych infografik lub stosując story telling, który pozwoli kandydatom zrozumieć, jaka atmosfera panuje w biurze,
- oczekiwania wobec pracowników – opisz, jakich cech firma szuka w kandydatach, opierając się na wartościach organizacji,
- sekcja FAQ – czyli najczęściej zadawane przez kandydatów pytania wraz z wyczerpującymi odpowiedziami,
- benefity i korzyści płynące ze współpracy – podkreśl, co wyróżnia Twoją organizację na rynku i postaraj się przekonać kandydata, że powinien pracować właśnie w Twojej firmie,
- case study w formie wypowiedzi, historii i doświadczeń obecnych pracowników – możesz opisać ścieżkę kariery kilku pracowników, zarówno tych, którzy osiągnęli awans pionowy, jak i tych, którzy rozwinęli się w innych departamentach,
- przybliżony proces rekrutacyjny – postaraj się zamieścić najważniejsze informacje o rekrutacji w Twojej firmie, opisz, jak mogą kształtować się etapy, czy przeprowadzasz testy kompetencyjne, kto kontaktuje się z potencjalnymi kandydatami, jakich dokumentów aplikacyjnych wymagasz itp. Te informacje również można przedstawić w ciekawej formie graficznej,
Tworzenie atrakcyjnych ofert pracy
Ciekawy design ogłoszeń rekrutacyjnych jest niesamowicie istotny. W końcu potrafi skutecznie zainteresować użytkownika i przykuć jego uwagę. Istnieje jeszcze jedna zasada, o której nie można zapominać – zakładka kariera z ofertami pracy musi być przyjazna dla kandydata i przede wszystkim łatwa do nawigacji.
Jeśli Twoja firma jest duża, a w związku z tym regularnie publikujecie wiele ogłoszeń o pracę, warto zadbać o to, by kandydat miał możliwość prostego przeszukiwania i filtrowania ofert. Filtry mogą dotyczyć lokalizacji, departamentu bądź konkretnego działu (np. dział administracji, dział HR, dział sprzedaży) czy poziomu stanowiska (np. stażysta, specjalista, ekspert, manager itp.). Odpowiednio rozbudowany kwestionariusz niesie też korzyści dla rekruterów – późniejsza poprawna selekcja pracowników będzie zdecydowanie łatwiejsza!
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że nasz artykuł sprawił, że nauka tworzenia zakładki rekrutacyjnej będzie łatwiejsza.
Skuteczna zakładka kariera potrafi działać cuda! Dlatego tworząc stronę internetową firmy pamiętaj, że musi ona przede wszystkim być atrakcyjna i łatwa w nawigacji dla użytkownika. Firmowa zakładka kariera to oczywiście Twoja wizytówka – musi być zgodna z key visual marki, jednocześnie jednak powinna odpowiadać na potrzeby potencjalnych kandydatów. Zainteresowani powinni bez trudu odszukać na niej wszystkie niezbędne informacje na temat Twojej firmy, a także poznać korzyści z zatrudnienia. Nie zapominaj o ciekawych infografikach i spontanicznej aplikacji, a gwarantujemy, że dzięki temu przyspieszsz niejeden proces rekrutacyjny.
