Dobry szef, dobry manager, dobry kierownik – takie sformułowania często padają czy to w ogłoszeniach o pracę, czy z ust rekruterów prowadzących rozmowy kwalifikacyjne. Każdy z nas chciałby mieć dobrego przełożonego, ale… czym w zasadzie charakteryzuje się dobry szef? Jakie cechy i kompetencje musi mieć osoba, która będzie w stanie poprowadzić całą firmę? Pogodzić interesy przedsiębiorstwa z potrzebami pracowników? Zyskać uznanie i sympatię całej kadry? Sprawdziliśmy, co na ten temat uważają pracownicy i jakie cechy według nich są wyznacznikiem idealnego szefa – zapraszamy do artykułu!
Dobry szef – dlaczego to tak istotne?
Pozyskanie zaangażowanego, lojalnego pracownika nie jest łatwym zadaniem. Dlatego firmy i korporacje prześcigają się w tworzeniu coraz to bardziej zachęcających ofert pracy – atrakcyjne wynagrodzenie podstawowe, wysokie premie i praktyczne benefity pozapłacowe to już standard. Dodatkowo przedsiębiorstwa dbają o employer branding i budowanie pozytywnego wizerunku marki. Jednak, czy to wystarczy, by utrzymać w organizacji najlepszych pracowników?
Niekoniecznie – równie istotna jest osoba przełożonego. A bycie dobrym szefem, wbrew pozorom, wcale nie jest łatwe. Wzorowy przełożony musi przecież zadbać o wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Jest odpowiedzialny za całość organizacji – od wyników finansowych, przez strategię sprzedaży, na dbaniu o zespół kończąc. Jakie cechy pomogą nie tylko sprawnie zorganizować pracę zespołu, lecz wpłyną także na produktywność, motywację i efektywność pracowników, a jednocześnie zapewnią prawidłowe funkcjonowanie firmy? Jest ich kilka – wymienimy wszystkie najważniejsze.
Idealny szef – umiejętności twarde
Przede wszystkim warto zacząć od tego, że dobry szef powinien być autorytetem. A co jest potrzebne do zbudowania autorytetu? Odpowiednia wiedza i kompetencje.
Wysokie kompetencje pracodawcy są jedną z najważniejszych i najbardziej docenianych zalet dobrego szefa. Wiedza i doświadczenie w danej dziedzinie czy branży niosą bowiem za sobą wiele korzyści, m.in.:
- pozwalają sprawnie kierować zespołem,
- zapewniają możliwość odpowiedniego delegowania zadań,
- pomagają podejmować dobre decyzje,
- umożliwiają zweryfikowanie jakości pracy podwładnych,
- pozwalają w sposób profesjonalny i rzetelny ocenić rezultaty i wyniki pracy zespołu,
- wzbudzają zaufanie i szacunek wśród pracowników.
Idealny szef umiejętności miękkie
Coraz częściej mówi się o tym, że umiejętności miękkie są przyszłością. Dlatego prowadząc procesy rekrutacyjne ogromną uwagę przykładamy do sprawdzenia, jakie kompetencje miękkie powinien mieć pracownik na danym stanowisku. Czy inaczej jest w przypadku szefa? Oczywiście, że nie!
Istnieje kilka kompetencji miękkich, które powinien pielęgnować każdy przełożony. Do najważniejszych zaliczamy:
- Charyzma – charyzmatyczni ludzie potrafią poruszyć tłumy, prawda? Dlatego ciężko wyobrazić sobie szefa czy kierownika, który nie będzie charyzmatyczny. Dzięki temu będzie w stanie zarazić swoją ideą wszystkich pracowników, jednocześnie motywując ich do działania. Co istotne, wiele badań pokazuje, że osoby charyzmatyczne cieszą się dużym zaufaniem w społeczeństwie.
- Empatia – choć bywają oczywiście sytuacje, w których szef musi kierować się wyłącznie zimną kalkulacją, to nie da się zaprzeczyć, że w kontaktach z pracownikami empatia odgrywa kluczową rolę. Przesadne nie będzie stwierdzenie, że jest ona fundamentem dla wszystkich kompetencji istotnych w pracy. Warto przy tym pamiętać, czym jest empatia – otóż to zachowanie, które objawia się poprzez dokładne wysłuchanie drugiej osoby i postawienie się w jej sytuacji. Empatią nie jest puszczanie pracownikom wszystkiego płazem, ale umiejętność zrozumienia i nieoceniania ich stanu czy sytuacji, w której się znaleźli.
- Asertywność – od razu spieszymy z wyjaśnieniem, że asertywność nie wyklucza bycia empatycznym. Asertywność nie jest bowiem ignorowaniem emocji czy potrzeb pracowników, a zdolnością do realizacji ustalonych celów, nawet mimo nacisków otoczenia. Dobry szef będzie więc w stanie skonfrontować potrzeby, żądania czy interesy kilku osób i znaleźć satysfakcjonujący kompromis.
- Samodyscyplina – dobry szef musi pracować nad własnym „leniem” 🙂 To normalne, że zdarzają się dni, kiedy motywacja czy chęci do działania są bliskie zeru, jednak nawet w takich sytuacjach, szef musi zrealizować wszystko, co sobie zaplanował. To nie tylko wyznacznik sukcesu, ale również autorytetu w zespole – w końcu, jeśli sam szef nie doprowadza zadań do końca, to czemu pracownicy mieliby to robić?
- Sumienność – każdy pracodawca wymaga, by pracownicy wykonywali swoje obowiązki z należytą sumiennością i dokładnością. Nie można jednak zapominać, że to kolejna cecha, której przykład powinien iść z góry – dobry szef musi być skrupulatny i rzetelny.
- Koncentracja na celu – szef nie może zapominać o zrealizowaniu głównych założeń przedsiębiorstwa. Wyznaczanie celów, a następnie skrupulatne dążenie do ich realizacji, to bardzo ważne umiejętności. W końcu brak dowiezienia najważniejszych dla firmy targetów nie przyniesie organizacji oczekiwanego sukcesu.
- Umiejętności negocjacyjne i mediacyjne – negocjacje i mediacje to chleb powszedni każdego szefa. Zarówno podczas kontaktów z zewnętrznymi kontrahentami czy inwestorami, jak i w codziennej pracy z zespołem. Dobry przywódca będzie w stanie nie tylko gasić konflikty powstałe wśród pracowników, ale również wyciągnie z nich wnioski. Szef powinien wysłuchać obu stron, a następnie stanąć w roli bezstronnego mediatora i wypracować satysfakcjonujący dla wszystkich kompromis.
- Etyczne i sprawiedliwe zachowanie – pogodzenie roli empatycznego lidera z dążącym do realizacji celów firmy szefem nie jest prostym zadaniem, ale to istota bycia dobrym przełożonym. Poszanowanie prywatności, przekonań i poglądów swoich pracowników na pewno będzie pomocne. Dodatkowo, w dobrze prosperującej firmie nie ma miejsca na faworyzowanie poszczególnych osób – cały zespół powinien być traktowany sprawiedliwie i oceniany według jasnych kryteriów.
- Opanowanie – często ciężko jest odciąć się od emocji, ale w biznesie kierowanie się głównie emocjami nie jest dobrym rozwiązaniem. Godząc interesy pracowników i firmy, dobry szef powinien kierować się przede wszystkim logiką.
Czego nie powinien robić dobry przywódca?
Jak widzisz, dobry lider musi wyróżniać się kilkoma, ważnymi cechami. Dzięki temu zbuduje autorytet i zdobędzie zaufanie swoich pracowników. Warto również wspomnieć o kilku zachowaniach i sytuacjach, do których idealny przełożony nigdy nie powinien dopuścić.
O czym mowa? Otóż dobry szef przede wszystkim buduje zespół, dba o swoich ludzi, umie z nimi współpracować, wsłuchuje się w ich potrzeby i oczekiwania, budząc szacunek, a nie grozę. Zarządzanie oparte na zastraszaniu pracowników w dłuższej perspektywie nigdy nie przyniesie dobrych rezultatów. Jesteśmy przekonani, że pracownicy przy pierwszej, możliwej okazji, podejmą decyzję o rozwijaniu się poza organizacją. Wykonywanie zawodowych obowiązków w ciągłym stresie i obawie przed utratą pracy nie wpływa bowiem pozytywnie ani na lojalność, ani na zaangażowanie i motywację.
Dodatkowo dobry szef nigdy nie faworyzuje poszczególnych pracowników. To bardzo niesprawiedliwe zachowanie, które może prowadzić do powstawania w zespole konfliktów. Co więcej, „pupilki przełożonego” często są odsuwani przez pozostałą część teamu, co w konsekwencji zaowocuje brakiem współpracy i odbije się na wynikach całej firmy.
Jak stać się dobrym szefem?
Bycie dobrym szefem nie jest łatwe i ciężko jest jednoznacznie wskazać, co zrobić, by stać się idealnym przełożonym. Jedno jednak jest pewne – choć niektórzy rodzą się z „cechami lidera”, to dobra wiadomość jest taka, że nad umiejętnościami miękkimi można sukcesywnie pracować! Należy więc zacząć od zrobienia małego rachunku sumienia oraz zidentyfikowania swoich mocnych i słabych stron. A następnie warto sprawdzić dedykowane warsztaty i szkolenia dla managerów, które z pewnością pozwolą na rozwój najważniejszych umiejętności i kompetencji. Powodzenia!