Kiedy zadajemy sobie pytanie: Od czego zależy sukces przedsiębiorstwa? Odpowiedź nasuwa się od razu – od zespołu! To pozytywne nastawienie, skuteczna komunikacja, obowiązkowość, terminowość i wreszcie zaangażowanie kadry wpływają na realizację zadań i celów organizacji. Nie da się ukryć – wysoka wydajność i efektywność pracowników to jedne z głównych czynników wpływających na opłacalność całego biznesu. Dlatego skuteczne zarządzanie zespołami jest tak samo istotne w każdej branży – w start-up’ie, marketingu, produkcji, gastronomii, kancelarii czy IT.

Co więc zrobić, aby codzienne obowiązki nie zamieniły się rutynę i nieprzyjemny obowiązek? Jak zapobiec spadkom zaangażowania?  Co zrobić, żeby zwiększyć efektywność pracowników? Podpowiadamy!

Zwiększenie wydajności pracy – dlaczego jest istotne?

Nie jest żadną tajemnicą, że największą efektywnością wyróżniają się nowi pracownicy. Nowa praca, nowe zadania, nowe obowiązki i nowy zespół – wszystko to wpływa na ludzi niezwykle motywująco. Chcą pokazać się z jak najlepszej strony, a opanowywanie kolejnych umiejętności daje im ogromnego kopa do działania i podnosi poziom adrenaliny. 

Niestety, ten błogi stan nie trwa wiecznie. Po upływie kilku tygodni, miesięcy pracownik traci ten niezwykły zapał nowicjusza. Zwłaszcza gdy jego zadania są mocno powtarzalne. Poznał już zespół, opanował nowe kompetencje, obowiązki zdaje się wykonywać podświadomie, rutynowo. Wpada w monotonię. Co w konsekwencji doprowadzi do spadku efektywności i odbije się na wynikach całego zespołu.

To ostatni moment na to, aby zareagować! Za chwilę ten znudzony pracownik zacznie szukać możliwości rozwoju i nauki poza organizacją. Przypomnij sobie ile pracy i czasu kosztował Was proces rekrutacji, wdrożenie, przygotowanie stanowiska pracy… Chcesz przez to przechodzić od nowa? Niekoniecznie, prawda? Dlatego nie dopuszczaj do takich sytuacji. Stwórz środowisko pracy, które pozwala na rozwój i podnoszenie kompetencji. Inspiruj, motywuj, nagradzaj – zwiększaj efektywność. Korzyści są obustronne. Jak to zrobić? Już wyjaśniamy.

Jak zwiększyć wydajność pracy pracownika?

Każdy pracodawca i każdy pracownik działu HR zadaje sobie to pytanie. Nie jesteś jedyny. Jeśli więc zależy Ci na zbudowaniu wspierającego środowiska pracy i trwałych, zawodowych relacji z zespołem, a dzięki temu wpływać na dobre wyniki organizacji to zapraszamy – oto kilka naszych cennych wskazówek.

Stawiaj realistyczne cele

To naprawdę ważne. Nic tak nie demotywuje, jak miesiąc, dwa, trzy bez zrealizowanego planu! Oczywiście, patrząc krótkoterminowo, poprzez podnoszenie celów pracownika, może nam się udać odnieść pozytywny skutek. Jednak w dłuższej perspektywie wyznaczenie nierealnych KPI zdecydowanie nie pomoże. Nikt nie lubi znajdować się w sytuacji, w której postawiony został przed nim cel niemożliwy do zrealizowania. To mocno stresujące. Podnoś poprzeczkę, to jasne. Jednak przy zachowaniu zdrowego rozsądku. 

Zapewniaj pracownikom możliwości rozwoju

Rozwój umiejętności, poszerzanie kompetencji i pogłębianie wiedzy to jeden z najważniejszych czynników, wpływających na efektywność pracowników. Nauka nowych rzeczy w naturalny sposób pociąga za sobą motywację i chęć do działania. Dlatego zapewniaj swojemu zespołowi cykliczne warsztaty, szkolenia czy kursy. Zapewniaj pracownikom szkolenia, kursy i warsztaty.

Inwestowanie w rozwój podwładnych, poza wzrostem wydajności, przekłada się także na większą lojalność wobec organizacji. Pamiętaj, że możliwości rozwoju zawodowego i poczucie przynależności często mają większe znaczenie niż wysokość wynagrodzenia.

zwiększenie wydajności pracy

Zapewnij strefę relaksu i przerwy w pracy

Natłok zawodowych obowiązków, stres i monotonia – skutecznie zabijają efektywność Twoich pracowników. Wielu pracodawców często zapomina, że mały reset w pracy i możliwość spokojnego zebrania myśli wpływają pozytywnie na wydajność wykonywania obowiązków.

Przerwa zapobiega rozdrażnieniu. Pozwala przywrócić koncentrację na właściwym poziomie. A także pożegnać się z uczuciem frustracji, które niestety, przy nawale obowiązków, często zaczyna nam towarzyszyć. 

Wspomniane rozdrażnienie, zdenerwowanie i frustracja mogą negatywnie wpływać na relacje w zespole, a  także na obsługę klientów czy rozmowy z kontrahentami. Dlatego pozwól odpocząć swoim pracownikom. Przed ważnym spotkaniem, przed rozpoczęciem nowego projektu, przed wymagającym zadaniem.

Zorganizuj kącik relaksu. Przestrzeń, w której każdy będzie mógł poczuć się swobodnie, komfortowo. Pozwól pracownikiem w niezobowiązującej atmosferze porozmawiać o czymś innym niż praca. Szybko zauważysz pozytywne efekty. Pamiętaj, że to odpowiednie warunki wpływają na tworzenie mocnych relacji i przyjaznego środowiska pracy, a to – jak zostało już wspomniane –  dla wielu pracowników jest cenniejsze niż wysoka premia.

Zadbaj o odpowiednią aranżację biura

Otoczenie znacząco wpływa na nasz nastrój i samopoczucie. A zdecydowaną większość czasu pracy spędzamy w biurze. Dlatego tak ważne jest, by wystrój przestrzeni był odpowiednio zaprojektowany. Warto stawiać na jasne, nieprzytłaczające kolory, które pomagają w skupieniu i zebraniu myśli. Wystrój nie może przytłaczać, rozpraszać. Niech przestrzeń będzie minimalistyczna, estetyczna i uporządkowana.

Kolorowe pufy, stół do piłkarzyków i barwne fototapety umieść we wspomnianym wcześniej kąciku zabawy i relaksu. Przestrzeń do pracy powinna wyciszać i pomagać w koncentracji. Dobrym pomysłem są rośliny – potrafią poprawić humor, a dodatkowo oczyszczają powietrze.

Motywacja, motywacja, motywacja!

Mimo iż to oczywiste, w natłoku obowiązków i przy rosnącej liście zadań, często zapominamy o kilku dobrych słowach i pochwale dla naszych pracowników. To duży błąd – nic nie wpływa tak skutecznie na wzrost satysfakcji z pracy, jak bycie docenionym przez przełożonego.

Pamiętaj, że docenienie, to nie tylko premia czy podwyżka. Słowa uznania, a zwłaszcza wygłoszone przy całym zespole, potrafią zmotywować o wiele, wiele bardziej niż zastrzyk gotówki. Takie zachowanie pokazuje pracownikowi, że wiele znaczy dla Ciebie i dla organizacji, a także wzmacnia poczucie przynależności i buduje przekonanie, że jest ważną częścią teamu. Nie zapominaj, że odpowiednio zmotywowany pracownik sam podnosi sobie poprzeczkę i chce być coraz, coraz lepszy.

Każdy członek zespołu potrzebuje innego rodzaju wsparcia.

Pamiętaj, że każdy z Twoich pracowników jest inny. Każdego motywują inne działania. Dla jednego pracownika pochwała na forum będzie spełnieniem największych ambicji zawodowych, a z kolei introwertyka może przytłoczyć. W tej sytuacji lepszym rozwiązaniem byłoby np. wysłanie e-maila z gratulacjami na zespołową grupę lub przekazanie gratulacji w cztery oczy. Staraj się dostosować narzędzia rozwojowe i motywacyjne do charakteru i potrzeb członków zespołu.

Podobnie jest z tempem pracy – każdy ma własne. Każdy w inny sposób się koncentruje. Niektórzy uwielbiają otwarte przestrzenie i pracę na open space, a inny pracownicy wolą korzystać z wyciszonych salek. Pozwól ludziom pracować talk, jak lubią. I odpowiednio nagradzaj ich za efekty.

Bądź dobrym przykładem!

Liderzy, managerowie, dyrektorzy bardzo często zapominają o tej złotej zasadzie. A to jedna z najważniejszych cech skutecznego zarządzania pracownikami. To, jak zachowuje się przełożony znacznie determinuje efektywność pracy członków zespołu!

Codziennie przychodzisz do pracy w złym nastroju i z grymasem na twarzy? Nie wymagaj więc od pracowników, żeby wykonywali swoje obowiązki z uśmiechem na ustach. Każdego dnia spóźniasz się o kilkanaście minut? Ale pilnujesz, żeby Twoi pracownicy na każde spotkanie stawiali się przed czasem? Oczekujesz pełnego zaangażowania i wysokiej wydajności? Też pracuj w ten sposób – przykład idzie z góry!