O asertywności można mówić w wielu aspektach – wszak umiejętność ta przydatna jest zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Rozmawiając o tej niezwykle ważnej cesze, warto jednak nieco bardziej zagłębić się w temat. Bowiem asertywność wcale nie oznacza bezwarunkowego stawiania na swoim i notorycznego odmawiania. A zwłaszcza asertywność w świecie biznesu. Spójrzmy więc na to pojęcie w szerszym i bardziej pragmatycznym kontekście. Jak zdefiniować asertywność w biznesie? Czym charakteryzuje się asertywna postawa? Jak być asertywnym w rozmowach handlowych, na spotkaniach z kontrahentami czy w kontaktach z przełożonym i współpracownikami? Odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu!

Asertywność – co to jest?

Myśląc o asertywności, najczęściej w pierwszej chwili przychodzi nam na myśl powielana jak mantra fraza: asertywność to sztuka mówienia „nie”. Poniekąd oczywiście należy się zgodzić z tym sformułowaniem – osoba asertywna faktycznie nie przystanie na dany pomysł, jeśli nie będzie uważała, że jest słuszny. Jednak umiejętność odmowy to tylko jedna ze składowych, które tworzą obraz asertywności. Jak więc zdefiniować omawiane pojęcie?

Według słownika języka polskiego, asertywność to „umiejętność jednoznacznego wyrażania swoich potrzeb, uczuć i opinii oraz egzekwowania swoich praw przy poszanowaniu praw innych ludzi”.

Druga część definicji to bardzo istotna kwestia. Nie należy bowiem zapominać, że otwarte i jednoznaczne wyrażanie swojego zdania musi się odbywać w granicach szacunku dla drugiej strony. Obrażanie rozmówcy czy używanie w rozmowie słów obraźliwych lub nacechowanych agresją jest absolutnie nie do zaakceptowania – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. 

Mówiąc więc najprościej – można założyć, że asertywność w biznesie polega na zachowaniu równowagi. Asertywni pracownicy czy managerowie nie mają najmniejszego problemu z wyrażaniem własnej opinii, z mówieniem o swoich potrzebach czy dzieleniem się pomysłami, jednak robią to z pełną świadomością tego, że pozostałe osoby również mają do tego pełne prawo. Asertywność powinniśmy więc opierać nie tylko na mówieniu o sobie, ale także na słuchaniu i rozumieniu innych. 

Czy w pracy warto być asertywnym?

Czy asertywny pracownik lub manager to wartościowy pracownik? Jak najbardziej! Jeśli ktoś uważa inaczej, to prawdopodobnie błędnie rozumie pojęcie asertywności. Asertywność w pracy jest bardzo potrzebna! Niestety przez zbyt wąskie definiowanie tej cechy, często jest ona odbierana negatywnie. Szef zastanawia się, po co mu pracownik, który wiecznie na nic się nie zgadza, zaś współpracownicy w zespole wręcz obawiają się pokazywać swoją asertywność, bo myślą, że zostaną źle odebrani, a nawet zwolnieni.

Jednak dokładnie analizując całą definicję, nie ciężko jest zobaczyć wiele zalet, jakie wynikają z asertywnej postawy. Jak to wygląda w praktyce? Przede wszystkim, asertywny pracownik potrafi otwarcie wyrażać własną opinię i komunikować swoje potrzeby. A co najważniejsze, zawsze robi to w dokładny sposób, argumentując wszystkie swoje racje. Takie zachowanie znacznie poprawia komunikację w grupie i pozwala na unikanie wielu nieporozumień czy konfliktów.

Co więcej, osoby asertywne umieją także radzić sobie z konstruktywną krytyką. Dzięki temu, że wie, jak ważne jest własne zdanie, opinia czy wartości, doskonale rozumie, że inni mogą nie zgadzać się z jej poglądami. Tym samym, kiedy otrzyma nie do końca przychylny feedback, nie obrazi się czy nie zdemotywuje, a wręcz przeciwnie – chętnie wysłucha argumentów i w zgodzie z własnym systemem wartości, będzie starała się osiągać lepsze wyniki. 

Można spotkać się również z krzywdząca opinią, że asertywni pracownicy nie pomagają kolegom z zespołu. Oczywiście nie jest to prawda! Warto jednak zaznaczyć, że osoba asertywna najpierw dokładnie przeanalizuje, ile ma pracy i jeśli będzie w stanie wziąć na siebie dodatkowe obowiązki, to z pewnością to zrobi. W gruncie rzeczy to bardzo odpowiedzialna postawa. Nie prowadzi bowiem do sytuacji, w której jeden członek zespołu jest bardzo przeciążony pracą, co w konsekwencji może przyczynić się nie tylko do powstawania konfliktów, ale także do spadku motywacji czy wypalenia zawodowego. 

Czy w pracy warto być asertywnym?

Asertywność w biznesie jest bardzo ważna!

Już kilka powyższych argumentów pokazuje, że asertywność w biznesie jest ważna – zarówno dla pracowników, jak i dla przedsiębiorców. Osoby, które nie boją się wyrażać własnej opinii i robią to w kulturalny sposób są w stanie odnosić naprawdę duże sukcesy.

Asertywność pomaga bowiem przede wszystkim w:

  • poprawie komunikacji w grupie – brak niedopowiedzeń nie generuje nieporozumień i konfliktów,
  • precyzyjnym określaniu wzajemnych oczekiwań – zarówno na linii pracownik-pracodawca, pracownik-pracownik, jak i w kontaktach z klientami,
  • budowaniu długofalowych relacji – jasne komunikowanie swoich potrzeb sprzyja tworzeniu wartościowych relacji, 
  • eliminowaniu niepewności – otwarte rozmawianie o problemach pozwala na niwelowanie niepotrzebnego napięcia.

Jak być asertywnym w świecie biznesu?

Oczywiście samo poznanie definicji asertywności to nie wszystko. Chodzi przecież o to, by te zasady wcielać w życie. Jak to zrobić? Trzeba zadbać o kilka istotnych elementów. 

Po pierwsze – nigdy nie myl asertywności z brakiem kultury czy agresywnymi komunikatami. Asertywna postawa nie ma nic wspólnego z niezgadzaniem się ze wszystkimi dookoła czy argumentacją typu „nie bo nie”. Jeśli spotkasz się w pracy z sytuacją, która nie do końca Ci odpowiada, porozmawiaj o tym z przełożonym i współpracownikami, ale racjonalnie uargumentuj swoje zdanie.

Po drugie – nigdy nie obawiaj się wyrażać własnej opinii. Jeśli nie zgadzasz się z kolegą z zespołu, z kierownikiem czy z klientem – powiedz o tym. Oczywiście w kulturalny sposób i używając racjonalnych argumentów. Wbrew pozorom, posiadanie własnego, konstruktywnego zdania jest bardzo cenione.

Po trzecie – nie bój się „mówić nie”. Tak, to też część asertywnej postawy ? I nie możesz zapominać, że wyznaczanie granic jest bardzo istotne również w biznesie. Jako przełożony – musisz trzymać się własnych ustaleń i limitów – czy to w rozmowach z kontrahentami, czy w relacjach z pracownikami. A jako pracownik, musisz komunikować przełożonemu i kolegom z zespołu, jeśli jesteś np. przeładowany obowiązkami. Dzięki temu unikniesz spadku efektywności, motywacji i oczywiście… nadgodzin. 

Asertywność w biznesie – dąż do perfekcji!

Bycie asertywnym w teorii wydaje się bardzo proste, jednak niejednokrotnie wiąże się z wyjściem ze swojej strefy komfortu. Nie wszystkim bycie asertywnym przychodzi łatwo. Niemniej, dbanie o własne interesy jest bardzo istotne, a asertywności na szczęście można się nauczyć. Techniki perswazji, techniki odmawiania, szkolenia z negocjacji i komunikacji są bardzo pomocne. Jeśli więc czujesz, że przyda Ci się wsparcie w tym temacie, nie zwlekaj! Jesteśmy przekonani, że zdobytą wiedzę szybko uda Ci się przenieść na codzienne sytuacje i krok po kroku osiągniesz zamierzone rezultaty. Powodzenia!