Psychologia nie pozostawia złudzeń – zmotywowani pracownicy są o wiele bardziej efektywni i z większym zaangażowaniem podchodzą do codziennych obowiązków. Na szczęście coraz szersze grono pracodawców doskonale to rozumie i stara się w jak najlepszym stopniu dbać o poziom motywacji swoich pracowników. Pojawia się jednak podstawowe pytanie – co motywuje do pracy? Wynagrodzenie? Szkolenia? Owocowe środy? Możliwość pracy zdalnej? Jakie rozwiązania wdrożyć w firmie, aby zatrzymać w niej najlepszych pracowników? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu.

Czym jest motywacja

Na samym wstępie warto zadać sobie pytanie – co to jest motywacja? Najprościej rzecz ujmując, motywacją do pracy można nazwać wszystkie bodźce, mechanizmy, czynności i działania, które napędzają nas do wykonywania powierzonych zadań. Motywacja uruchamia i daje energię, dzięki której działamy. Dotyczy wszystkich aspektów naszego życia – nie tylko pracy, ale również sportu, nauki, relacji.

Odnosząc się jednak do kwestii zawodowych – to właśnie motywacja sprawia, że osoba na danym stanowisku stara się, należycie wykonuje swoje obowiązki, skutecznie realizuje cele i chce wypaść jak najlepiej.

Z tych względów motywacja pracowników powinna być integralną częścią strategii każdego przedsiębiorstwa. Przesadnym nie będzie bowiem stwierdzenie, że to właśnie odpowiednia, pozytywna motywacja nadaje sens pracy osobom zatrudnionym w firmie. Oczywiście trzeba najpierw dowiedzieć się, co motywuje pracowników do pracy. Jak to zrobić? Możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, co Cię motywuje do pracy i na tej podstawie wysnuć odpowiednie wnioski.

Możesz także przeczytać nasz artykuł, w którym zebraliśmy i opisaliśmy najważniejsze czynniki wpływające na motywację pracowników ?

Jak pobudzić motywację do pracy

Do najważniejszych czynników wpływających na wzrost motywacji do pracy wśród zatrudnionych zaliczamy przede wszystkim:

  • wynagrodzenie na dobrym poziomie – żadnym dyskusjom nie podlega fakt, że pracujemy po to, żeby zarabiać! Wysokość wynagrodzenia ma więc znaczny wpływ na poziom motywacji pracowników. Oczywiście nie oznacza to, że zawsze jest najważniejsza, ale pieniądze są istotne. Dlatego poza stawką wynagrodzenia na poziomie (przynajmniej) rynkowym, mile widziane są także dodatki, bonusy i premie.
  • stabilność zatrudnienia – umowa o pracę na czas nieokreślony nadal dla wielu osób jest bardzo ważna. Pozwala pracownikom czuć się pewnie i spokojnie, a poczucie bezpieczeństwa wpływa pozytywnie na wydajność pracy i jakość wykonywania zadań.
  • atmosfera – chyba nie chciałbyś pracować w miejscu, w którym atmosfera jest napięta i niespokojna, a pracownicy niesympatyczni i wrogo do siebie nastawieni? No właśnie – nikt by nie chciał. Wzajemny szacunek i zdrowe, koleżeńskie relacje znacznie lepiej wpływają na samopoczucie i nastawienie do codziennych obowiązków. Co więcej, dla niektórych pozytywna atmosfera jest wręcz priorytetem w wyborze miejsca zatrudnienia.
  • rozwój i możliwość awansu – każdy z nas dąży do rozwoju i poszerzania własnych kwalifikacji. Pracodawcy, którzy zapewniają swoim pracownikom kursy i szkolenia, tym samym umożliwiając im rozwój i możliwość awansu (poziomego bądź pionowego) cieszą się uznaniem i lojalnością na wysokim poziomie. To bardzo dobry sposób na motywowanie pracowników. Nie zapominajmy także, że inwestowanie w rozwój pracowników to obustronna korzyść – ci są zmotywowani, a jednocześnie dzięki odpowiedniej wiedzy i kwalifikacjom wykonują swoje zadania sprawniej i efektywniej.
  • uznanie przełożonego – wielu pracowników bardzo docenia pochwały ze strony przełożonego, zwłaszcza te udzielone na forum całego zespołu. Podwładni czują wtedy, że traktowani są indywidualnie, a zarząd przedsiębiorstwa wie, że przyczynili się do sukcesów organizacji. Dlatego rola menedżera w utrzymywaniu motywacji jest tak istotna.

Czynniki motywujące pracownika

Rodzaje motywacji: pozytywna i negatywna

Wymienione wyżej czynniki zaliczamy do tzw. motywacji pozytywnej. Niestety, nie jest to jedyny rodzaj motywacji, z którym możemy spotkać się na rynku pracy. Psychologia wyróżnia bowiem dwie metody „motywowania” pracowników, tj.:

  • motywacja pozytywna, czyli ta wspierająca i oczekiwana,
  • motywacja negatywna, czyli ta, której powinniśmy się wystrzegać.

Czym jest motywacja negatywna? To po prostu próba skłonienia pracownika do wydajniejszej i bardziej efektywnej pracy poprzez stwarzanie poczucia zagrożenia. W takiej sytuacji każde działanie podejmowane przez zespół opiera się na lęku i obawie – przed utratą premii, przed utratą pracy bądź przed niepochlebnymi komentarzami ze strony przełożonego.

Stosowanie motywacji negatywnej niesie za sobą wiele szkód i ogromne ryzyko. Ta forma zarządzania ludźmi (zwłaszcza stosowana długofalowo) może prowadzić do obniżenia samooceny pracowników, utraty pasji do zawodu, obniżenia ambicji, a tym samym do obniżenia motywacji do pracy. Wniosek jest więc prosty – stosując motywację negatywną otrzymujemy wprost odwrotny efekt niż ten, którego oczekujemy.

Czynniki motywujące do pracy

Wynagrodzenie, możliwość rozwoju czy pozytywna atmosfera to czynniki, które są ważne dla zdecydowanej większości pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że rynek pracy szybko się zmienia. Wkraczają na niego nowe generacje – pokolenie Y (tzw. minienialsi) zaczyna dzielić biurko z pokoleniem Z (tzw. pokoleniem internetowym). Czy to znaczy, że potrzeby pracowników się zmienią? Poniekąd na pewno! Nowe pokolenie na rynku pracy zawsze oznacza zmiany ?

Najnowsze badania pokazują, że osoby z pokolenia Y i Z za czynniki motywujące do pracy uznają także:

  • niezależność, przestrzeń do samodzielnego, kreatywnego działania i brak nieustannej kontroli – pracownicy chcą mieć coraz większy wpływ na to, co dzieje się w organizacji. Pragną nieco więcej swobody w działaniu i przestrzeni do możliwości dzielenia się własnymi pomysłami.
  • praca w trybie zadaniowym – nie każdy współczesny pracownik chce spędzać za biurkiem 8 godzin dziennie – zgodnie z dewizą pracujemy, żeby żyć, nie żyjemy, żeby pracować! Dlatego rozliczanie za efekty pracy, a nie za czas poświęcony na ich osiągnięcie, jest dla wielu czynnikiem wpływającym pozytywnie na motywację do pracy.
  • prestiż firmy – młodsi wiekiem pracownicy lubią pochwalić się tym, gdzie pracują – to dla nich powód do dumy. Wielkie, ważne korporacje bardzo dobrze wyglądają wpisane w rubryce DOŚWIADCZENIE w CV, z kolei nowoczesne biura wyposażone w salki relaksu, konsole, rzutki i piłkarzyki zachęcają do przychodzenia do siedziby firmy.
  • work-life balance – nadgodziny i częste delegacje mogą zaburzyć równowagę w życiu. Badania jasno pokazują, że osoby, które mają wystarczająco dużo czasu wolnego, by pielęgnować relacje z rodziną i przyjaciółmi są o wiele bardziej zmotywowane do pracy.
  • benefity pozapłacowe – cóż, nie ma co owijać w bawełnę – samo wynagrodzenie to zdecydowanie za mało! Pracownicy przyzwyczaili się już do tego, że karnet na zajęcia sportowe, prywatna opieka medyczna i owocowe środy to standard w każdej organizacji. Jakie jeszcze benefity pozapłacowe wpływają na motywację pracowników? Dofinansowanie kursów językowych, możliwość pracy zdalnej/hybrydowej, wyjazdy integracyjne, usługi concierge, workation.

Jak sprawić by pracownicy chcieli u nas pracować

Oczywiście, aby móc zaproponować swoim pracownikom jak najlepiej dobraną formę motywacji, trzeba poznać ich oczekiwania. Dlatego warto zastanowić się nad tym, do jakiej grupy zawodowej kierujemy swoją ofertę i na tej podstawie dobierać formę zatrudnienia i benefity pozapłacowe.

Jeśli z kolei widzimy, że motywacja wśród zatrudnionych pracowników spada, powinniśmy z każdym członkiem zespołu spotkać się indywidualnie i ustalić, jakie czynniki są dla niego istotne i zaproponować nowe rozwiązania – szkolenia, kursy, większą odpowiedzialność, wyjazd integracyjny. Analiza pracowników pod kątem motywacji odgrywa naprawdę istotną rolę.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pozwoli znaleźć odpowiedź na istotne pytanie – co motywuje pracownika do pracy. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tym zakresie to wybierz się na szkolenie dotyczące motywowania pracowników. Pamiętaj, że efektywni i zmotywowani pracownicy to klucz do sukcesu w każdej organizacji. Powodzenia