„Proszę sprzedać mi ten długopis” – na dźwięk tego zdania wiele osób starających się o pracę w dziale sprzedaży ma dreszcze. Prawdopodobieństwo, że takie zadanie rekrutacyjne pojawi się na rozmowie kwalifikacyjnej na handlowca jest przecież niemal stuprocentowe. Dlatego, zamiast martwić się i stresować przed spotkaniem, warto przeczytać nasz artykuł i odpowiednio się przygotować! 

Jak sprzedać mityczny długopis?

Długopis, ołówek, skaner czy koparkę. Tak naprawdę nie ma większej różnicy w tym, jaki przedmiot sprzedajesz. W sprzedaży chodzi bowiem przede wszystkim o potrzeby klienta, a nie funkcje produktu, który masz do zaprezentowania. Dlatego to właśnie na potrzebach i oczekiwaniach Twojego rozmówcy powinieneś się skupić podczas odgrywania tej scenki.

Jak więc dokładnie podejść do zadania z długopisem? Przede wszystkim bez stresu. Warto się rozluźnić i zabawić sprzedażą. A na samym wstępie upewnić się, że adresujemy potrzebę posiadania długopisu, a nie funkcje czy cechy, jakie długopis posiada.

Należy mieć na uwadze, że rekruter sprawdza w tym zadaniu, czy umiesz działać pod presją i jak wpływa na Ciebie stres. Co więcej, ocenia również czy znasz techniki sprzedaży, a także, w jaki sposób podchodzisz do klienta. Dlatego skup się na rozmówcy, pokaż, co zyska dzięki temu długopisowi i jak długopis… rozwiąże jego problemy.

Jak sprzedać długopis – scenka.

Błąd, który najczęściej popełniają młodzi sprzedawcy polega na tym, że podczas odgrywania scenki natychmiast zabierają się do wychwalania rzeczonego długopisu, do opisywania tego, do czego służy i jak często przyda się rozmówcy. Otóż nie do końca o to chodzi w tego rodzaju scenkach sprzedażowych.

Podczas tego zadania rekruter przede wszystkim analizuje, czy:

  • badasz potrzeby klienta,
  • potrafisz rozbudzić potrzebę sprzedażową w rozmówcy,
  • czy słuchasz klienta i analizujesz to, co mówi, a tym samym czy dopasowujesz komunikat do jego potrzeb,
  • potrafisz zbudować relacje z rozmówcą,
  • pod wpływem stresu i pod presją czasu jesteś w stanie wymyślić korzyści, które wpisują się w oczekiwania klienta,
  • jak radzisz sobie z obiekcjami,
  • jesteś w stanie kontrolować rozmowę,
  • rozmowa ma charakter dialogu, a nawet idąc dalej – czy pozwalasz klientowi opowiedzieć coś o sobie i swoich potrzebach, dzięki odpowiednio sformułowanym pytaniom.

Byłoby idealne, gdy podczas odgrywania scenki udałoby Ci się odpowiedzieć na wszystkie stawiane wyżej kwestie. Pamiętaj również, aby nie brnąć na siłę w finalizację sprzedaży. Może to być zaskakujące, jednak musisz wiedzieć, że nie samo sprzedanie długopisu jest tu najważniejsze. O wiele bardziej istotne są wspomniane już elementy, a przede wszystkim to, jak budujesz relacje z rozmówcą.

Scenka sprzedażowa długopisu – czego nie robić?

Jeśli jeszcze masz wątpliwości, jak powinien wyglądać przykład idealnie przeprowadzonej scenki sprzedażowej, wymienimy elementy, których NIE POWINIENEŚ robić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. To na pewno pomoże!

  • Nie zaczynaj scenki sprzedażowej od wymieniania ciągiem wszystkich zalet długopisu. Pamiętaj, że to potrzeby klienta są tu najważniejsze. Dopiero wtedy, gdy je poznasz będziesz mógł dopasować zalety produktu do oczekiwań odbiorcy.
  • Nie staraj się za wszelką cenę zamknąć sprzedaży ani tym bardziej nie wykłócaj się z klientem! Tak, jak już wspominaliśmy – to zbudowanie relacji z odbiorcą, wsłuchiwanie się w to, co mówi i reagowanie na jego komunikaty są tu kluczowe. Skupiaj się na rozmówcy, a nie na zadaniu rekrutacyjnym!
  • Nigdy nie poddawaj się w trakcie scenki i nie rezygnuj z zadania. Nawet jeśli wydaje Ci się, że rozmowa kompletnie nie idzie po Twojej myśli, miej z tyłu głowy, że rekruter odgrywa określoną rolę – może wcielił się w postać wrednego klienta? Nie daj się sprowokować i rób swoje.

Jak sprzedać długopis na rozmowie o pracę?

Na sam koniec raz jeszcze podsumujemy dobre praktyki, które z pewnością przydadzą Ci się podczas rozmowy rekrutacyjnej w dziale sprzedaży.

Co warto robić, aby dobrze wypaść w oczach rekrutera?

  • Przede wszystkim zadawaj pytania otwarte, czyli takie, dzięki którym będziesz w stanie poznać oczekiwania swojego rozmówcy. Możesz np. zapytać Jak często korzysta Pan/i z długopisu? Co jest dla Pana/i istotne podczas wyboru długopisu? Jak często używa Pan/i długopisu?
  • Bądź zainteresowany rozmowa, staraj się odkrywać potrzeby klienta – dopytuj, doprecyzowuj, parafrazuj
  • Aktywnie słuchaj rozmówcy! Kieruj trafne komunikaty. Odpowiadaj na pytania. Nie korzystaj z wyuczonych na pamięć scenek. Przykłady owszem, mogą być pomocne, jednak to tylko wskazówka.

Mamy nadzieję, że tajemnica jak sprzedać długopis na rozmowie o pracę została rozwiązana. Trzymamy za Was kciuki!