Odpowiednio zaprojektowana prezentacja produktu w dużej mierze wpływa na sukces sprzedażowy. Pomaga klientowi zrozumieć, jak produkt/usługa, którą oferujesz zmieni jego biznes – oczywiście na lepsze! Jak więc w ciekawy sposób zaprezentować produkt? Jakiego programu użyć? W jaki sposób przedstawić najważniejsze korzyści? Jak przygotować się do wygłoszenia prezentacji? Z takimi problemami często borykają się działy marketingu, jak i sprzedaży. Na szczęście znamy odpowiedzi na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.

Prezentacja produktu – czym jest?

Interesująca prezentacja produktu jest nieodłącznym elementem procesu sprzedaży. W końcu od tego, w jaki sposób przedstawimy klientowi nasz produkt/usługę zależy, czy klient zdecyduje się na zakup. Poprawnie wykonana prezentacja produktu powinna więc zawierać użyteczne cechy towaru i korzyści, jakie z nich wynikają.

Prezentację produktu można podzielić na podstawowe etapy:

  • po pierwsze prezentacja produktu musi zawierać omówienie cech produktu. Warto, aby ta charakterystyka była dokładna, ale przedstawiona sprzedażowym językiem korzyści.
  • po drugie prezentacja produktu powinna zawierać jego fizyczne zaprezentowanie. Jeśli jest to możliwe podczas prezentacji praktycznej – idealnie, jeśli nie, warto opisać poszczególne funkcjonalności i przedstawić „instrukcję obsługi”.
  • po trzecie na koniec prezentacji warto zrobić podsumowanie prezentacji, w którym raz jeszcze opowiemy o zaletach i korzyściach produktu, jasno podkreślając, w jaki sposób ten zakup poprawi funkcjonowanie biznesu klienta.

Co musi posiadać prezentacja produktowa

Jak już wspomnieliśmy, dobrze przygotowana prezentacja produktowa powinna zawierać nie tylko cechy użytkowe produktu, ale również jego zalety i korzyści. A co istotne, żeby umieć opowiedzieć o korzyściach, trzeba poznać potrzeby klienta.

Tylko znając potrzeby i oczekiwania klienta będziemy w stanie używać takich argumentów, które idealnie trafią w sedno. Wtedy spowodujemy u kontrahenta pragnienie posiadania naszego towaru/usługi. Bo przecież głównym zadaniem sprzedawcy jest przekonanie, że oferowany produkt jest najlepszy, że spowoduje rozwiązanie jego problemów, że usprawni pracę w jego firmie, że spowoduje wzrost zainteresowania jego przedsiębiorstwem, a na końcu zgrabne zamknięcie procesu sprzedaży.

Oczywiście nie można zapominać o tym, że cała wiedza przekazywana w prezentacji musi być zgodna z prawdą. Nie warto koloryzować. Odpowiednio zastosowany język korzyści przyniesie o wiele więcej dobrego niż mijanie się z rzeczywistością.

Jak stworzyć interesującą prezentację

Poza samą wiedzą i treścią, w prezentacji multimedialnej równie ważny jest przekaz – a więc jej forma. I choć jeszcze do niedawna, gdy mieliśmy do przygotowania prezentację, to w pierwszej chwili na myśl przychodził nam Microsoft PowerPoint, to okazuje się, że inne narzędzia do prezentacji są równie ciekawe, bezpłatne i łatwo dostępne. Jaki program do robienia prezentacji jest wart uwagi?

  • LibreOffice Impress – ten program ma wiele ciekawych funkcjonalności i jest odpowiedni do tworzenia również bardziej złożonych projektów. Na slajdach można umieszczać nie tylko tekst, ale także wykresy, tabele i rysunki i multimedia oraz arkusze kalkulacyjne, obiekty 2D, łączenia obiektów 3D itp. LibreOffice Impress daje też możliwość korzystania z gotowych wzorców, animacji i efektów.
  • OpenOffice Impress – i interfejs, i funkcjonalność OpenOffice Impress są podobne do omówionej przed chwilą propozycji. Choć gdybyśmy chcieli być bardzo dokładni to trzeba przyznać, że delikatnie mniej rozbudowane. W OpenOffice Impress nie ma aż tylu gotowych szablonów i innych elementów do wykorzystania. Jednak jesteśmy przekonani, że do przygotowania prostej prezentacji to w zupełności wystarczy.
  • WPS Presentation – ten program jest bardzo podobny pod kątem interfejsu do Microsoft PowerPoint i co ważne obsługuje również jego formaty plików. Funkcjonalności też wypadają bardzo podobnie i ogólnie rzecz biorąc program ma wielu zwolenników. Pozwala na stworzenie rozbudowanych prezentacji i dobrze współpracuje z plikami dźwiękowymi. Jednocześnie można mówić tu o bardzo szerokiej kompatybilności. Program poza wersjami dedykowanymi systemom Windows, Linux oraz MacOS posiada również wersje mobilne na platformy Google Android oraz Apple iOS.
  • Prezentacje Google – program umożliwiający przygotowywanie prezentacji online, który do korzystania wymaga wyłącznie posiadanie konta Google. To jedno z najlepszych narzędzi dla tych, którzy muszą pracować w grupie. Tworzone w Google prezentacje można edytować nie tylko na komputerze, ale również na urządzeniu mobilnym, a wszystkie wprowadzane zmiany są zapisywane automatycznie. Prezentacje Google oferują dostęp do wielu motywów, czcionek i animacji, pozwalają także dodawać do slajdów materiały multimedialne, które można wstawiać bezpośrednio z aparatu, Dysku Google, linku czy dysku twardego komputera.
  • Canva – Canva również jest dobrą propozycją pod kątem pracy online do współpracy z innymi członkami Zespołu nad jednym projektem. Program zapewnia wiele ciekawych elementów i efektów. Idealnie nada się dla osób, którym zależy na dużej estetyce i precyzji. Canva ma wiele gotowych szablonów do wyboru, a niektóre z nich naprawdę potrafią zachwycić. Poza podstawowymi funkcjami program zawiera również szereg grafik do wykorzystania oraz opcje ich edycji, umożliwia także tworzenie wykresów i infografik.
Prezentacja
Zdjęcie od Jason Goodman z Unsplash

Metody prezentacji

Metody prezentacji produktu są różne, jednak do trzech najpopularniejszych wymienianych przez literaturę należą:

  • metoda pamięciowa – tę metodę stosuje się najczęściej w sytuacjach, w których mamy mało czasu na prezentację. Większość informacji przekazujemy z pamięci, a prezentacje jest jedynie dodatkowym wsparciem. Często korzystają z niej osoby mniej doświadczone, które np. dopiero rozpoczęły pracę.
  • metoda według scenariusza – wymaga przygotowania krótkiego scenariusza, w którym zawrzemy najważniejsze informacje, o których musimy wspomnieć podczas prezentacji. Ten sposób pozwala na precyzyjne uporządkowanie wszystkich przekazywanych informacji. Aby był skuteczny, warto jednak skupić się porządnie na analizie potrzeb klienta.
  • metoda ukierunkowana na potrzeby – ta metoda musi być poprzedzona bardzo dokładną analizą potrzeb klienta, polega bowiem na dobraniu i formy przekazu, i produktu odpowiednich dla klienta. Wymaga także aktywnego słuchania, zadawania pytań pogłębiających i stosowania języka korzyści. Choć przygotowanie w tej sytuacji jest czasochłonne, to metoda ta skutkuje dobrymi opiniami i zadowoleniem klientów.

Kompozycja prezentacji

Na całość kompozycji prezentacji wpływają treści, wykonanie, aspekty techniczne, a także to, w jaki sposób ją przedstawimy. Odpowiednia intonacja, kontakt z uczestnikami, interakcje to klucz do sukcesu. Poza tym dobry sprzedawca pamięta jeszcze o kilku kwestiach:

  • wstęp powinien być interesujący – nie zaczynaj od kilkuminutowego wstępu o historii firmy, a od ciekawej anegdoty, kilku korzyści bądź dobrego case study.
  • korzyści muszą być dopasowane do potrzeb i oczekiwań klienta, w przeciwnym razie nie poczuje on, że ten produkt może wspomóc jego biznes. Najczęściej przedsiębiorcom zależy na oszczędzeniu czasu, obniżeniu kosztów, wzroście dochodów, wzroście produktywności, eliminacji ryzyka lub problemów itp.
  • warto zadbać o przejrzystość prezentacji – zbyt wiele tekstu na jednym slajdzie nie utrzyma uwagi klienta.
  • jeśli na jednej prezentacji pokazujemy kilka produktów, na końcu warto dodać slajd z ich porównaniem/zestawieniem.

Jak dokonać prezentacji

Odpowiednio przygotowana i dobrze poprowadzona prezentacja sprzedażowa podczas biznesowego spotkania to połowa sukcesu. Już samo zainteresowanie klienta wyglądem prezentacji da nam sporą przewagę. Kolejno należy zadbać o poprawną merytorykę, ciekawe anegdoty oraz ciekawostki i z dużym prawdopodobieństwem proces sprzedaży zakończy się dla nas pomyślnie.

Ostatnią ważną kwestią jest samo przedstawienie prezentacji. Warto pamiętać, że prezentacja multimedialna powinna być tylko narzędziem – pomocą i uzupełnieniem naszego wystąpienia. Dlatego nie powinniśmy zasypywać slajdów ścianą tekstu ani tym bardziej uczyć się całej prezentacji na pamięć.

Informacje umieszczone na slajdach mogą być naszym drogowskazem, scenariuszem, wskazówką. Jednak pozostałe informacje powinniśmy po prostu dopowiadać, zachowując przy tym interakcje z klientem, odpowiadać na jego pytania, używać języka korzyści i zachować pozytywne nastawienie. Jeśli czujesz, że prowadzenie prezentacji nie jest Twoją mocną stroną, warto wybrać się na szkolenia z prezentacji produktu. Powodzenia!