Nie lubimy rozmów kwalifikacyjnych – są stresujące i ten stres nie pozwala nam pokazać się z jak najlepszej strony. Przesłanie CV, w którym dokładnie opisane jest doświadczenie zawodowe, to tylko zgłoszenie i nikt nas dziś nie przyjmie na podstawie przeczytanej aplikacji, bo w pracy nie zostanie zatrudniony robot, a człowiek i właśnie jego (jego kompetencje, osobowość, umiejętności) chcą poznać rekruterzy. Aby się mniej denerwować, a co za tym idzie dobrze zaprezentować – do rozmowy warto się przygotować, szczególnie, że niektórych pytań możemy być praktycznie w 100% pewni, jak np. tego, jakie są nasze mocne strony.
Mocne strony pracownika
Każdy z nas ma mocne i słabe strony, choć dla wielu osób swobodna opowieść o nich może być trudna. Co ciekawe, pomimo iż pytanie o mocne strony pada niemal na każdej rozmowie rekrutacyjnej, to wielu kandydatów zdaje się być nim zaskoczona. Tymczasem mamy 90% szans, że trafi ono na nas.
Dlatego też przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej jest potrzebne – wiemy, czego się spodziewać, jak odpowiadać na niektóre pytania, ale przede wszystkim jesteśmy spokojniejsi i bardziej pewni siebie. Uczestniczenie w spotkaniu i szukanie odpowiedzi „na szybko” jest widoczne od samego początku, może budować mało wiarygodny obraz kandydata w oczach rekrutera.
Przygotowanie do rozmowy
Dlaczego przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej jest tak ważne ? Nie chodzi tylko o sprawdzenie informacji o firmie, do której wysłało się aplikację, ale także o przygotowanie siebie. Jeśli przynajmniej częściowo wiemy czego spodziewać się po rozmowie kwalifikacyjnej, nasza pewność siebie wzrośnie, a co za tym idzie – zostaniemy lepiej odbierani przez rekrutera.
Co w oczach rekrutera oznacza – kandydat przygotowany – to taki, który zadał sobie trud aby przed rozmową zastanowić się nad prawdopodobnymi pytaniami. Ten trud postrzegany jest jako motywacja i zaangażowanie. Jeśli rekruter lub pracownik działu HR w organizacji w której staramy się o pracę zobaczy jak poważnie podchodzisz do tematu Twoje szanse na zatrudnienie poważnie rosną.
Wielu rekruterów przyznaje, że kandydaci na dane stanowisko przychodzą „na gorąco” – wysyłają CV masowo licząc, że dostaną odpowiedź choć na jedno zgłoszenie. Często mylą firmy, nie pamiętają wymogów zapisanych w ogłoszeniu. Już na starcie zaniżają swoje szanse.
Mocne strony podkreślamy swoim CV (dobrze opracowane mówi o naszym podejściu do pracy), ubiorem (to składowa kultury osobistej i szacunku), ale pokazujemy je także w trakcie całej rozmowy odpowiadając na przygotowane przez rekrutujących pytania.
Jednym z nich jest bezpośrednio zapytanie o mocne i słabe strony pracownika. Ich świadomość jest jasnym sygnałem dla rozmówcy, że ma przed sobą osobę doświadczoną, inteligentną i przede wszystkim pewną siebie: wie, co stanowi jego największą wartość, umie te elementy wykorzystać.
Jaka jest mocna strona pracownika poszukiwana przez pracodawcę? Na to pytanie nie ma jednej poprawnej odpowiedzi! To bardzo indywidualne cechy, które zależne są zarówno od potrzeb firmy, do której kandydujemy, jak i od stanowiska na które aplikujemy. Fakt – czasami mocne strony w naszych oczach , mogą być stronami słabymi w oczach pracodawcy. Warto jednak nie naciągać swoich mocnych stron pod oczekiwania klienta – np. jesteś analityczny ale nie mówisz o tym bo wydaje ci się, że to nie jest potrzebne na danym stanowisku. Możesz wprowadzić w błąd rekrutera, a co gorsze jeśli zostaniesz przyjęty do pracy, wprowadzisz w błąd samego siebie bo nie otrzymasz pracy jaka chcesz wykonywać tylko taką, która może nie pasować do twoich predyspozycji lub/ i kompetencji.
Jak odkrywać swoje mocne strony?
Aby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, wypisz kilka swoich mocnych stron. To zarówno doskonała znajomość języka obcego, umiejętność pracy pod presją czasu, praca zespołowa, jak i kreatywność. Dla pracodawcy bardzo ważne będzie też to, że wskażesz różne obszary:
- zawodowe (wynikające z Twojego doświadczenia)
- edukacyjne (certyfikat, szkolenie)
- osobowościowe (bazujące na twoich dobrych cechach charakteru).
Postaraj się, aby w każdej kategorii znalazły się minimum dwie zalety, które według ciebie są twoimi najmocniejszymi stronami. Kiedy masz je rozpisane na kartce, wróć do ogłoszenia, na które aplikowałeś i zobacz, jakie są wymagania pracodawcy.
Porównaj je teraz ze swoimi mocnymi stronami – część z nich na pewno pasuje i jeśli wymienisz je podczas rozmowy, pracodawca będzie miał pewność, że trafił na pracownika, który idealnie wpasował się do jego profilu.
Pamiętaj, aby każdą cechę poprzeć przykładem np.:
moją mocną stroną jest doskonała organizacja czasu. Podczas pracy na stanowisku XYZ prowadziłem równolegle sprzedaż dwóch różnych produktów. W obu z nich zrealizowałem KPI w czasie krótszym, niż wyznaczył mi przełożony.
Innym przykładem może być kreatywność:
Moją mocną stroną jest kreatywność. Pracując dla marki XYZ, udało mi się wymyślić strategię oraz akcje promocyjne, które nagrodzone zostały nagrodą XYZ za najlepszą kampanię roku 2021.
Kompetencje twarde można też opowiedzieć:
Moją mocną stroną jest doskonała znajomość języka francuskiego, która pomogła mi także w pracy dla marki XYZ oraz w zdobywaniu kontrahentów z Paryża.
Przykład mocnej strony powinien dotyczyć naszych osiągnięć zawodowych. Gotowanie smacznych potraw też może być naszą mocną stroną, ale niekoniecznie może to być przydatne na stanowisku drukarza.
Nie mniej, także nasze mocne strony z życia codziennego mogą okazać się cechami pozytywnymi – zależy, jak je przedstawimy. Jesteś pedantyczny, w domu uwielbiasz mieć posprzątane pod linijkę? Czy w pracy też dbasz o porządek, i dokładnie sprawdzasz dokumenty przed wysłaniem? Jeśli tak – podkreśl to i pokaż swoją autentyczność.
Mówienie o mocnych stronach przychodzi nam z trudem, głównie dlatego, że się do rozmów nie przygotowujemy. Tymczasem chwila refleksji nad CV, a także ogłoszeniem zaoszczędzi nam stresu i czasu – być może wystarczy jedno spotkanie z rekruterem by już niebawem rozpocząć pracę marzeń?
Czytaj także: Słabe strony pracownika.