Branża HR nie zostaje w tyle – idzie z duchem czasu i dynamicznie się zmienia. Kiedyś Zespół Zarządzania Zasobami Ludzkimi kojarzył się wyłącznie z obsługą procesów kadrowych, dziś dumnie i prężenie wspiera biznes i pomaga organizacjom w osiąganiu wytyczonych celów. Pracownicy działów HR dbają o kulturę i środowisko pracy, zajmują się pozyskiwaniem do firmy najlepszych specjalistów z rynku, uczestniczą w wytyczaniu ścieżek karier, zapewniają ciekawą ofertę rozwojową. Jednak, aby nadążyć za wszystkimi zmianami i odpowiadać na nowe zadania czy obowiązki, zespół HR również musi się szkolić i poszerzać horyzonty. Dlatego dziś postanowiliśmy przedstawić Wam książki dla HR, które naszym zdaniem są nie tylko wartościowe, ale również bardzo przyjemne w odbiorze. Zapraszamy!

Najlepsze książki dla HR-owców

Szkolenia, warsztaty, kursy, e-booki i webinary dla HR są niesamowicie istotne. Bazują na najbardziej aktualnej wiedzy, łączą teorię z praktyką i niewątpliwie podnoszą kompetencje uczestników. Aspekt rozwojowy powinien być dla HRowców priorytetowy – wszak, jak dbać o rozwój pracowników, jeśli u siebie nie zaopiekujemy odpowiednio tej kwestii? ?

I choć wspomniane wyżej szkolenia i internetowe publikacje przekazują wartościową wiedzę, to nie można zapominać o starych, tradycyjnych metodach na poszerzanie wiedzy i umiejętności. Poniżej znajdziecie książki dla HR, które wniosą do Waszej pracy bardzo wiele. A przy okazji spędzicie czas świetnie się bawiąc!

Nie pytajcie tylko proszę: Książki doszkalające a szkolenia – co lepiej wybrać? Odpowiedź zawsze będzie taka sama – i jedno, i drugie! Inwestycja w rozwój zawsze jest najlepszą inwestycją, dlatego warto korzystać z wszystkich dostępnych metod.

Niels Lunde „Lego. Jak pokonać kryzys, zwojować świat i zbudować potęgę z klocków?”

Czy znacie jakąkolwiek osobę, która nie słyszała o klockach LEGO? My też nie! Klocki te dostarczają masę zabawy (i małym, i dużym ?) jednocześnie poruszając wyobraźnię i zmuszając do poszukiwania kreatywnych rozwiązań. Jednak jesteśmy przekonani, że nie każdy zdaje sobie sprawę, że na przełomie XX i XXI wieku firma LEGO mierzyła się z tak dużym kryzysem, że zastanawiano się, czy w ogóle przetrwa!

Niels Lunde, redaktor naczelny duńskiej gazety biznesowej Børsen i autor wspomnianej wyżej książki, bardzo dokładnie zbadał tę sprawę. Wynikiem przeprowadzonych przez niego wywiadów jest wyjątkowo ciekawa opowieść o korporacyjnej historii firmy LEGO. Na kolejnych stronach poznajemy zmieniające się w dobie kryzysu strategie, plany naprawcze, strategie, misje i wizje…

Pozycja ta w bardzo szczegółowy sposób opisuje, jak z perspektywy osób związanych z firmą (i nie tylko!) wyglądała kultura i strategia organizacyjna firmy. Jesteśmy przekonani, że każdy HRowiec wyciągnie z tej książki bardzo ważne wnioski.

 Frederic Laloux „Pracować inaczej” 

O „turkusowych organizacjach” mówi się ostatnio sporo, nie tylko w świecie HR. I właśnie ten temat porusza wspomniana książka Frederica Laloux. Dlaczego warto ją przeczytać? Powodów jest wiele, przede wszystkim daje jednak sporą dawkę wiedzy na temat tego, jak na przestrzeni lat zmieniały się systemy zarządzania organizacjami.

Pierwsza część pozycji skupia się na historycznym przeglądzie typów organizacji, które autor przedstawia jako pięć paradygmatów odzwierciedlonych przez kolory – czerwony, bursztynowy, pomarańczowy, zielony i turkusowy. Kolejne strony opowiadają o Organizacji Turkusu. Dowiadujemy się, czym charakteryzuje się modna „turkusowość” i jak wprowadzić turkusowy styl zarządzania do organizacji.

Całość urozmaicona została bardzo interesującymi case studies, opisanymi na podstawie 5.letnich badań autora. Laloux skupił się na organizacjach działających przez przynajmniej pięć lat i zatrudniających minimum stu pracowników. Oczywiście wszystkie z nich wyróżniały się nowym, odmiennym stylem zarządzania.

Autor próbuje udowodnić, że samozarządzające się organizacje istnieją i mają się świetnie. Czy możliwe jest efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstw bez prezesów, dyrektorów, managerów, kierowników…? Przeczytajcie i oceńcie sami!

Najlepsze książki HR
Najlepsze książki HR

 Daniel H. Pink – “Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu”

Daniel H. Pink znany jest już ze swoich wcześniejszych świetnych pozycji, takich jak „Jak być dobrym sprzedawcą” czy „Drive”. Czym tym razem zaskoczył nas autor?

Otóż propozycja „Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu.” choć może na pierwszy rzut oka brzmieć nieco filozoficzne, to w przystępny i ciekawy sposób odkrywa przed nami skuteczne sposoby posługiwania się czasem. Co to zmienia w naszym życiu? Otóż okazuje się, że bardzo dużo. Sposoby te można bowiem umiejętnie wykorzystać, a tym samym poprawić osiągnięcia na polu zawodowym, edukacyjnym czy prywatnym.

Każdy z nas nie raz i nie dwa zmagał się z gonitwą myśli – Kiedy warto się przebranżowić? Kiedy powinienem zmienić pracę? Kiedy zaangażować się w nowy projekt? Kiedy wejść w nową relację? Prawda?  Dzięki tej pozycji Pinka odpowiedzi na te i inne pytania nie będą kierowane wyłącznie intuicją czy przeczuciem.  

Autor prezentuje bowiem całkowicie nowe podejście i przekonuje, że posługiwanie się czasem jest po prostu nauką. Wywody Pinka poparte są ustaleniami psychologów, neurobiologów i ekonomistów. Autor na kolejnych stronach pozycji zdradza, jak poznanie tajników wyczucia czasu wpłynie na lepszą jakość życia czy na wydajniejszą pracę. Jeśli więc chcesz dowiedzieć się, co zrobić, by czas stał się Twoim sprzymierzeńcem, to…czas uzupełnić swoją biblioteczkę o ten tytuł.  

Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg i Alana Eagle – „Jak działa Google?”

Ciężko znaleźć osobę, która nie chciałaby się dowiedzieć jak działa Google. Pozycja o tym właśnie tytule to napisana przez Erica Schmidta i Jonathana Rosenberga pełna humoru i ciekawostek książka, którą każdy powinien mieć na swojej półce.

Autorzy na kolejnych stronach publikacji opowiadają o tym, czego się nauczyli, jakie zdobyli kompetencje i jaką pozyskali wiedzę podczas transformacji firmy z małego start-upu w ogromną, międzynarodową korporację.

„Jak działa Google?” to wspaniała pozycja, która z jednej strony w humorystyczny sposób przedstawia wiele ciekawostek i anegdot, a z drugiej jest świetnym poradnikiem, który pomoże managerom, dyrektorom czy kierownikom poprowadzić efektywnie firmę w dobie Internetu, cyfryzacji i nowoczesnej technologii. Wszak kompetencje menadżera też trzeba podnosić ? A ta książka świetnie się do tego nadaje. Porusza bowiem wiele istotnych z punktu zarządzania tematów, m.in. zarządzanie talentami, komunikacja wewnętrzna, kultura organizacyjna, podejmowanie decyzji, strategia przedsiębiorstwa czy sytuacje kryzysowe.  

Robert B. Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi.”

Robert Cialdini, znany i ceniony profesor psychologii, ma na swoim koncie wiele kultowych pozycji, a „Wywieranie wpływu na ludzi.” zdecydowanie jest jedną z nich.

To obowiązkowa wręcz pozycja nie tylko dla osób związanych z branżą HR. Z jej dobrodziejstw korzystają także sprzedawcy, przedstawiciele handlowi, kierownicy czy managerowie.

We wspomnianej publikacji autor omawia wiele ważnych tematów z zakresu psychologii społecznej oraz w ciekawy i przystępny sposób opisuje mechanizmy, które stoją za relacjami międzyludzkimi. Przeczytanie tej książki z pewnością rzuci nowe światło na wiele spraw z życia zawodowego i prywatnego. Przede wszystkim umożliwi lepsze zrozumienie, co wpływa na motywację ludzi, a w konsekwencji na podejmowane przez nich działania. „Wywieranie wpływu na ludzi” skupia się także na kilku ważnych zasadach, których umiejętne wykorzystanie pozwala na skuteczne wywieranie wpływu na innych ludzi. Nauka wywierania wpływu to ważna umiejętność, jednak aby dobrze zrozumieć zachodzące w ludziach mechanizmy, trzeba czerpać wiedzę od najlepszych – dlatego polecamy lekturę Cialdiniego.

 

Miłej lektury!