Każdy pracodawca dąży do tego, by w swojej organizacji zatrudniać jak najlepszych pracowników. W końcu wykwalifikowany i zaangażowany zespół to gwarancja sukcesu całej firmy. Dzięki zmotywowanym specjalistom przedsiębiorstwo sukcesywnie podnosi wyniki sprzedażowe, pozyskuje nowych klientów i kontrahentów, rozwija produkty i ulepsza ofertę. Problem jednak w tym, że znalezienie na rynku i pozyskanie profesjonalistów w swoich dziedzinach nie należy do prostych zadań. Kto to jest headhunter i jak może pomóc Twojej firmie w zatrudnieniu najlepszych pracowników? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu.
Do czego potrzebny jest headhunter
Dlaczego ciężko jest znaleźć odpowiedniego pracownika? Przecież całkiem spora ilość osób, w większości z bardzo dobrym wykształceniem, odpowiada na ogłoszenia rekrutacyjne i aktywnie poszukuje zatrudnienia.
Oczywiście, jednak czy samo wykształcenie jest wystarczające? Niestety nie. Pracownicy, których potrzebujesz w swojej organizacji są specjalistami w swojej dziedzinie – mają kierunkowe wykształcenie, niezbędne kwalifikacje, szeroką wiedzę, kilka/kilkanaście lat doświadczenia zawodowego i…pracę, w której czują się dobrze. Sztuką więc jest nie tylko dotarcie do tych osób, ale także przekonanie ich do zmiany zatrudnienia.
Jeśli więc poszukujesz właśnie takiego pracownika, to zainteresuj się kim jest headhunter i jak wygląda zatrudnienie headhuntera.
Na czym polega praca headhuntera
Headhunter – kto to jest? Co robi headhunter? Zacznijmy od początku. Musisz wiedzieć, że w dość rozległej branży, jaką jest Human Resources pracują różni ludzie. Jednak te najcięższe, wymagające wielu kompetencji zadania związane z rekrutacją zarezerwowane są właśnie dla headhunterów.
O jakich zadaniach konkretnie mowa? Headhunter musi przede wszystkim dotrzeć do osób, których poszukuje pracodawca. W tym celu powinien jak najdokładniej zapoznać się z charakterystyką danego stanowiska i listą kompetencji, którymi pracownik musi się charakteryzować. Następnie przeszukuje swoją listę kontaktów bądź skrupulatnie wertuje media i fora społecznościowe, by znaleźć odpowiednich kandydatów. Headhunterzy pracują więc w oparciu o dwie metody pracy – direct search lub exexutive search, o czym szerzej opowiemy jeszcze za chwilę.
Co równie istotne (o ile nie najistotniejsze!) musisz wiedzieć, że specjaliści, którymi jesteś zainteresowany jako pracodawca, w 99% przypadków nie poszukują aktualnie zatrudnienia. Headhunter poza samym searchem musi więc wykazać się jeszcze umiejętnościami komunikacyjnymi i negocjacyjnymi na wysokim poziomie – wszak jego zadaniem jest przekonanie potencjalnego pracownika do zmiany miejsca zatrudnienia.
Pamiętaj, że niezależny headhunter z firmy rekrutacyjnej potrafi działać dyskretnie – zarówno po stronie klienta, jak i kandydata. To jeden z najważniejszych argumentów podczas pierwszej rozmowy z potencjalnym pracownikiem, który nie poszukuje przecież aktywnie nowej pracy, dlatego zależy mu na tym, żeby fakt, że bierze udział w procesie rekrutacji nie dotarł do jego obecnego pracodawcy.
Kolejno headhunter przeprowadza z wszystkimi kandydatami wyczerpujące wywiady, po to, aby na spotkanie z klientem umówić wyłączne osoby, które w 100% pasują do stanowiska. Niekiedy headhunter korzysta także z innych dodatkowych narzędzi, takich jak Assessment Center, Development Center bądź certyfikowane testy kompetencji – zakres prac ustalany jest zawsze na etapie podpisywania zlecenia.
Direct search czy executive search
Jak już wspominaliśmy, zakres obowiązków headhuntera obejmuje głównie poszukiwanie specjalistów bądź managerów średniego i wyższego szczebla. W przypadku pierwszej grupy osób, a więc specjalistów, główną metodą pracy headhuntera jest direct search. Pod tym pojęciem kryje się właśnie aktywne poszukiwanie kandydatów, czyli proces, który opisaliśmy powyżej.
Z kolei executive search wykorzystuje się podczas rekrutacji managerów i kierowników wyższego szczebla. Czym jest executive search? Mówiąc najprościej, można przyjąć, że jest to odmiana direct search’u, jednak ten proces jeszcze bardziej wymagający. Głównie ze względu na fakt, że zadaniem headhuntera jest pozyskanie do pracy osób o bardzo wysokich kompetencjach i wąskiej specjalizacji. Managerowie i kierownicy wyższego szczebla zazwyczaj mają ugruntowaną pozycję w danej firmie. Wysokie zarobki uzupełniają atrakcyjne benefity pozapłacowe. Dodatkowo często są to kandydaci, którzy w obecnym miejscu zatrudnienia przeszli rozbudowaną ścieżkę awansu, co znacznie wpływa na ich przywiązanie do pracodawcy. Przesadnym nie będzie więc stwierdzenie, że headhunter musi być również świetnym handlowcem. Jeśli interesuje Cię ten temat, to opisaliśmy cały proces executive search w jednym z naszych wcześniejszych artykułów.
Właśnie dlatego headhunting to profesja, którą zajmują się wysoko wyspecjalizowane osoby o szerokiej wiedzy i rozwiniętych umiejętnościach komunikacyjnych. Przecież, aby przeprowadzić udaną rekrutację, headhunter musi odkryć potrzeby i zrozumieć oczekiwania zarówno swojego klienta, jak i potencjalnych kandydatów. W związku z tym często nawet najbardziej rozbudowane działy HR nie posiadają w swoim zespole osób zajmujących się executive searchem.
Samotna rekrutacja czy zatrudnienie headhunterów?
Współpraca z headhunterem przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim korzystając z doświadczenia i wyspecjalizowanej wiedzy osób z zewnątrz obniżasz ryzyko popełnienia błędu rekrutacyjnego. Rozbudowana sieć kontaktów, pogłębione wywiady i narzędzia rekrutacyjne, z których korzystają headhunterzy dają gwarancję, że osoba, której zdecydujesz się zaproponować pracę sprawdzi się na tym stanowisku.
Potencjalny pracownik, którego „zwerbuje” headhunter również może liczyć na sporą ilość benefitów. Przede wszystkim otrzyma pomoc w znalezieniu zatrudnienia w oparciu o lepsze warunki finansowe. Dobry HH, potocznie nazywany łowca głów, idealnie zbada potrzeby kandydata, a więc będzie w stanie zaproponować mu stanowisko wyłącznie wtedy, gdy uzna, że faktycznie będzie to miejsce, w którym pracownik będzie czuł się dobrze i będzie mógł dalej się rozwijać. Co więcej, narzędzia rekrutacyjne, którymi posługuje się headhunter, pokażą także potencjalnemu pracownikowi jego mocne i słabe strony, a profesjonalny feedback podpowie, na czym powinien skupić się w najbliższym czasie.
Jeśli więc nie dysponujesz w swoim zespole rekrutacyjnym osobą, która doskonale zna się na direct i executive search, to warto zainteresować się współpracą z headhunterem.
Ile kosztuje headhunting?
Usługi headhntera – ile kosztują? Ile zarabia headhunter? Pewnie teraz zadajesz sobie w głowie te pytania. Nie jesteśmy w stanie udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi, ale postaramy się opowiedzieć o najważniejszych zasadach i szczegółach.
Zadania łowcy talentów nie należą do najprostszych! Jak więc wygląda wynagrodzenie headhuntera? Próbując przenieść pytanie na konkretny przykład, jaka może być cena usług headhuntera w przypadku pojedynczej rekrutacji? Jeśli do swojego zespołu poszukujesz osoby, której wynagrodzenie będzie wynosić 7000 zł brutto, to usługa headhuntera będzie kształtować się w przedziale od 4000 do 8000 złotych miesięcznie. Cena będzie wahać się w zależności od rodzaju stanowiska, wymagań dotyczących wakatu, miejsca zatrudnienia, branży itp.
Czy to dużo? Niekoniecznie. Musisz bowiem pamiętać, że wykwalifikowany specjalista zajmie się praktycznie całym procesem rekrutacyjnym – od reaserch’u i poszukiwań, przez sprawdzanie poszczególnych kandydatów i weryfikowanie ich kompetencji, aż po przekonywanie ich do zmiany miejsca zatrudnienia i negocjowanie stawek.
Niektórzy headhunterzy decydują się na pobieranie wynagrodzenia w transzach, gdzie ostatnia płatność regulowana jest dopiero po kilku miesiącach (zazwyczaj trzech) od momentu zatrudnienia kandydata, którego zaproponują. To bardzo uczuciowe rozwiązanie, ponieważ po takim czasie wiesz już, jak sprawdza się Twój nowy pracownik.
Pamiętaj, że w czasie, w którym zatrudniasz headhuntera nie angażujesz w rekrutację pracowników z działu HR więc mogą się oni skupiać na wykonywaniu innych zadań, np. prowadzeniu pozostałych procesów w firmie.
Czy warto poszukać headhunterów
Headhunter, czyli Łowca głów, z pewnością pomoże Twojej firmie w poszukiwaniu idealnego kandydata. Skorzystanie z usług headhuntera gwarantuje oszczędność czasu, zminimalizowanie ryzyka błędu rekrutacyjnego, a także obsadzenie wakatu właściwą osobą. Jeśli w swojej organizacji nie posiadasz rekruterów wykwalifikowanych w metodzie executive search, zatrudnienie headhuntera może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Jeśli z kolei planujesz rozwinąć Zespoł HR, to szkolenia headhunterów prowadzone przez profesjonalne Agencje na pewno będą pomocne.