Każda organizacja, czy to mała firma, czy ogromna korporacja, chce się rozwijać. A do tego potrzebni są odpowiedni ludzie. Tylko jak poradzić sobie na aktualnym rynku pracy? Jak znaleźć idealnego kandydata? Zamieszczanie na portalach ogłoszeń rekrutacyjnych czy wykorzystywanie kolejny raz zbudowanej bazy kandydatów mogą nie być już wystarczające. Jeśli chcemy, aby rekrutacja przynosiła oczekiwane rezultaty warto postawić na nowoczesne metody pozyskiwania kandydatów. Jedną z takich metod jest executive search. Co to jest? Czym executive search różni się od direct search’u?
Co to jest direct search?
Aby dobrze zrozumieć, czym jest executive search, warto zacząć od wyjaśnienia innego pojęcia. Co to jest direct search – skupmy się najpierw na tym. W wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego direct search oznacza poszukiwanie bezpośrednie – a więc nie za pomocą zebranych aplikacji.
Mówić prościej, ta metoda poszukiwania kandydatów polega na precyzyjnym dotarciu do osób, które spełniają wymagania zdefiniowane na początku procesu rekrutacji.
Direct search wykorzystywany jest przy procesach rekrutacyjnych skupionych wokół zatrudniania pojedynczych pracowników na stanowiska specjalistyczne oraz stanowiska managerskie. Technika ta najlepiej sprawdza się na wąskich rynkach, gdzie kandydaci nie odpowiadają na klasyczne formy rekrutacji, takie jak ogłoszenia o pracę, ponieważ nie poszukują aktywnie nowego zatrudnienia.
Obecnie stosując metodę direct search w zdecydowanej większości wykorzystuje się wszelkiego rodzaju portale społecznościowe, szczególnie LinkedIn, który skupia się wokół aktywności zawodowej. Rekrutacje z użyciem direct search często prowadzone są w sposób niejawny, czyli bez podawania nazwy firmy, właśnie ze względu na fakt, że oferty wysyłane są do osób, które nie szukają aktywnie pracy.
Executive search – headhunting z wyższej półki
Skoro definicja direct search jest nam już znana, możemy skupić się na głównym temacie tego artykułu.
Executive search – co to jest? Można przyjąć, że executive search to odmiana direct search’u, jednak jest to proces jeszcze bardziej wymagający. Ma na celu pozyskanie dopasowanych, idealnych pracowników na stanowiska ekspercie i managerskie wyższego szczebla, poprzez bezpośrednie poszukiwania i weryfikację potencjalnych kandydatów.
Co istotne (a zarazem nieproste) to fakt, że kandydaci, na których nam zależy nie poszukują w tej chwili nowych wyzwań zawodowych. Rozwijają swoje kompetencje i zdobywają doświadczenia w innych organizacjach. Głównymi zadaniami headhuntera jest więc:
- zrobienie wymagającego reaserch’u,
- wykazanie się profesjonalizmem i odpowiedzialnością,
- wykazanie się umiejętnością przedstawienia oferty,
- zapewnienie komfortowych warunków prowadzenia rozmów rekrutacyjnych.
Nie da się ukryć, że osiągnięcie zamierzonego rezultatu jest znacznie prostsze, gdy headhunter ma rozbudowaną sieć kontaktów i ocieplone relacje w środowisku managerskim. Złożoność całego procesu sprawia, że executive search’em zajmują się jedynie doświadczone, wykwalifikowane osoby.
Różnice między direct i executive search
Executive search i direct search bardzo często bywają mylone – pojęcia te używane są zamiennie nawet w branży. Tymczasem, tak jak wspomnieliśmy, executive search jest po prostu odmianą rekrutacji bezpośredniej.
Głównym celem executive search’u nie jest jednak dotarcie do specjalistów i managerów niższego szczebla, a do największych talentów – do ekspertów, których kompetencje i umiejętności są kluczowe dla rozwoju organizacji.
Oczywiście zarówno direct search, jak i executive search są metodami czasochłonnymi oraz wymagającymi konkretnych kompetencji i umiejętności.
Jak przebiega executive search
Proces rekrutacji bezpośredniej to aktywne poszukiwanie kandydatów. Kandydatów, którzy wcale nie są zainteresowani zmianą zatrudnienia – to stanowi pierwsze wyzwanie dla headhuntera.
Na początkowym etapie, czyli podczas poszukiwania kandydatów, których chcielibyśmy zobaczyć w szeregach naszej organizacji, metody direct search są oczywiście bardzo przydatne. Jednak klucz do sukcesu tkwi w tym, aby osoby te zainteresować naszą ofertą i skłonić do zmiany środowiska pracy.
Odpowiednia komunikacja i zrozumienie potrzeb kandydata – to czynniki, które w executive search stanowią najcenniejszą wagę. Dobrze poprowadzona rozmowa pozwoli na odkrycie, czego dana osoba oczekuje i potrzebuje. Dzięki temu headhunter jest w stanie celnie odpowiedzieć, co organizacja może zaproponować kandydatowi w interesującym go zakresie.
Dzięki rozbudowanej sieci networkingowej, sieci kontaktów i wypracowanym relacjom executive search przebiega znacznie sprawniej, ponieważ w momencie rozpoczęcia rekrutacji na konkretne stanowisko nie trzeba zaczynać procesu poszukiwań od zera. Dlatego warto nieustannie dbać o poszerzane swojej bazy kandydatów.
Należy pamiętać, że rekrutacje na stanowiska managerskie wyższego szczebla i stanowiska eksperckie bardzo często są rekrutacjami „tajnymi”. Potencjalni kandydaci bardzo mocno cenią więc sobie poufność. Niezaprzeczalnym jest fakt, że szybciej zaufają headhunterowi, którego już znają niż całkowicie obcej osobie. Zbudowana i podtrzymywana relacja ułatwia także proces negocjacji z potencjalnym pracownikiem.
Kto powinien skorzystać z executive search
Executive search to metoda, która ma rację bytu we wszystkich branżach i wszystkich rodzajach działalności. Zarówno małe firmy, jak i duże korporacje potrzebują odpowiednich pracowników, by móc się rozwijać i realizować cele organizacji.
Executive search – kiedy warto skorzystać gdy:
- zależy nam na zredukowaniu kosztów nietrafionej rekrutacji – wdrożenie nowego pracownika to duży wydatek dla firmy. Warto świadomie prowadzić procesy rekrutacyjne, by ograniczyć ilość nieodpowiednio wybranych kandydatów.
- rozwój biznesu jest kwestią priorytetową i zależy nam na dobrze dopasowanych kandydatach,
- poszukujemy pracownika z dużym doświadczeniem w bardzo wąskiej dziedzinie,
- dotychczas prowadzone procesy rekrutacyjne nie przynoszą oczekiwanych efektów.
Executive search – samemu czy outsourcing?
Każdy, komu zależy na efektywnym executive search zadaje sobie to pytanie: Czy executive search przeprowadzić w ramach zespołu, czy zlecić proces zewnętrznej firmie? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
W przypadku klasycznego direct search’u zdecydowanie prościej jest przeprowadzić cały proces zasobami, które posiadamy wewnątrz organizacji. Zwłaszcza w dużych organizacjach, gdzie funkcjonuje dobrze zorganizowany i wykwalifikowany dział HR.
Jednak w przypadku executive search poszukujemy ekspertów i managerów wyższego szczebla – czyli osób o rzadkich kompetencjach i wysokich kwalifikacjach, które (w zdecydowanej większości) nie poszukują aktualnie nowego zatrudnienia. Czy da się wyspecjalizować pracownika wewnętrznego działu HR by był skuteczny w poszukiwaniach? Azali prowadząc wyłącznie kilka takich procesów w ciągu roku uda mu się zbudować niezbędne kompetencje? Czy będzie w stanie nieustannie rozwijać sieć kontaktów i podtrzymywać relacje z potencjalnymi kandydatami? Czy szkolenia z Executive Search będą pomocne? Zdecydowanie pomogą!
Jeśli więc mamy odpowiednią ilość pracowników i środki na szkolenia rekruterów warto wyspecjalizować pracowników w tej nowoczesnej metodzie. Jeśli jednak na dany moment nie jest to możliwe, lepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się do Agencji Rekrutacyjnej bądź profesjonalnego headhuntera.