Rozmowa telefoniczną z pracodawcą to bardzo istotny element całego procesu rekrutacyjnego. Rozmowa taka może odbywać się na różnych płaszczyznach – może być pierwszym etapem rekrutacji lub możemy sami zadzwonić do konkretnej firmy w odpowiedzi na zamieszczone przez nich ogłoszenie o wakacie. Wywiad telefoniczny daje możliwość zwięzłego, ale interesującego przedstawienia swojej kandydatury potencjalnemu pracodawcy czy członkowi zespołu HR. Co zrobić, aby dobrze wypaść na rozmowie w sprawie pracy przez telefon? Czego lepiej unikać?
Rozmowa przez telefon o pracę – dlaczego ma tak duże znaczenie?
Rozmowa telefoniczna to najczęściej pierwszy etap procesu rekrutacyjnego i wstęp do właściwego spotkania z managerem i pracownikiem działu HR. Służy potwierdzeniu najważniejszych informacji zawartych w życiorysie i pozwala na ogólne zbadanie motywacji potencjalnego pracownika. Oczywiście podczas wywiadu telefonicznego kandydat również ma prawo zadawać pytania i uzyskać odpowiedzi na interesujące go kwestie.
W głowie kandydatów rodzi się tylko jedna troska – co zrobić, aby dobrze wypaść na tym etapie rekrutacji i otrzymać zaproszenie na następne spotkanie? O co wypada zapytać, a które z pytań lepiej pozostawić na kolejne etapy rekrutacji? Jak przywitać się z potencjalnym pracodawcą? Jak długo trwa wywiad telefoniczny? Na szczęście pomożemy rozwiać wszystkie te rozterki.
Czego należy unikać podczas rozmowy telefonicznej?
O ile pytania potwierdzające i doprecyzowujące zakres obowiązków na oferowanym stanowisku są na miejscu, o tyle np. kwestie wynagrodzenia lepiej pozostawić na późniejsze etapy rekrutacji, kiedy to zostaniesz zaproszony na rozmowę do biura.
Ile czasu zarezerwować sobie na rozmowę o pracę przez telefon? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Przyjmuje się, że 30 minut jest wystarczającym czasem na pierwszy wywiad. Najczęściej jednak o takich szczegółach poinformuje Cię rekruter podczas pierwszego kontaktu. Jeśli tego nie zrobi, oczywiście możesz poprosić go o doprecyzowanie, ile czasu powinieneś zarezerwować na Waszą rozmowę.
Pamiętaj też, aby nie rozmawiać z potencjalnym pracodawcą podczas jazdy autobusem, tramwajem, samochodem. Dobrym pomysłem nie jest także rozmowa podczas przerwy na lunch czy w drodze na zakupy. Od pierwszego wywiadu telefonicznego zależy Twój dalszy udział w procesie rekrutacyjnym. Musisz być w pełni skupiony, musisz pokazać swój potencjał. Dlatego wybierz miejsce, które umożliwi Ci w pełni swobodnie prowadzić rozmowę. Najlepiej umów się na telefon wtedy, kiedy będziesz w domu. A jeśli nie uda Ci się wziąć dnia wolnego w obecnej pracy, to znajdź ustronne, wyciszone miejsce w biurze, np. zarezerwuj salkę konferencyjną.
Rozmowa telefoniczna o pracę – jak się do niej przygotowywać?
Tak, do wywiadu telefonicznego z pracodawcą należy się przygotować. Dzięki temu będziesz czuł się pewny, a przez to znacznie mniej stresował. Nie możesz pozwolić sobie na improwizację. Szybko może okazać się, że rekruter zaskoczy Cię pytaniem na tyle, że nie będziesz w stanie udzielić na nie odpowiedzi. Lepiej nie dopuszczać do takiej sytuacji, może ona bowiem przekreślić Twoje szanse na otrzymanie nowej pracy.
Co więc zrobić, aby być w pełni przygotowanym do rozmowy telefonicznej w sprawie pracy?
- jeszcze przed rozmową przygotuj sobie kartkę, kalendarz i długopis. W czasie wywiadu telefonicznego często musimy coś zanotować, a wcześniejsze przygotowanie przyborów sprawi, że nie będziesz nerwowo szukał ich w trakcie rozmowy, a co za tym idzie nie stracisz skupienia.
- warto, żebyś w trakcie rozmowy pod ręką miał także swój życiorys. Dzięki temu będziesz w stanie szybko i sprawnie odpowiadać na pytania dotyczące historii zatrudnienia, wykształcenia, odbytych szkoleń i kursów. Zapamiętanie tylu dat graniczy z cudem, dlatego warto przygotować sobie małą ściągę.
- odśwież sobie także ogłoszenie o pracę, na które aplikowałeś. Najlepiej byłoby, gdybyś miał je przed oczami, dzięki temu będziesz miał stały dostęp do wszystkich szczegółów, które umieścił w nim pracodawca.
- spisz wszystkie pytania, które chciałbyś zadać pracodawcy, dzięki temu o żadnym nie zapomnisz.
- przygotuj krótki opis O SOBIE – o taką autoprezentację możesz zostać poproszony już na samym początku rozmowy. Wcześniejsze przygotowanie i zapisanie opisu zagwarantuje Ci, że nie zapomnisz o żadnym istotnym szczególe, który może mieć duże znaczenia dla całego procesu rekrutacji.
- sprawdź też najistotniejsze informacje o organizacji, do której aplikujesz. Zobacz, jak kształtuje się misja i wizja firmy, jakie wartości jej przyświecają. Przydatne będą też kwestie dotyczące nagród i certyfikatów, jakie przedsiębiorstwo ma na swoim koncie czy ostatnie wydarzenia branżowe i eventy, w których brało udział. Nawiązanie do takich tematów pokaże przyszłemu pracodawcy, że jesteś skrupulatny i zaangażowany w proces, a więc, że zależy Ci na tej pracy.
Jak wygląda rozmowa o pracę przez telefon?
Pamiętaj, że rekruter też odpowiednio przygotowuje się do każdej rozmowy z kandydatem. Na pewno dokładnie zapozna się z Twoim życiorysem i będzie chciał dopytać o różne szczegóły związane z obowiązkami zawodowymi. Być może sprawdzi także Twoją znajomość języków obcych? Dużo zależy od tego, na jakie stanowisko aplikujesz.
Istnieje jednak kilka uniwersalnych zasad, o których zawsze powinieneś pamiętać. Zaliczamy do nich przede wszystkim następujące kwestie:
- zawsze staraj się mówić w umiarkowanym tempie. Mów głośno i wyraźnie. Używaj słownictwa, które będzie zrozumiałe dla rekrutera – nie komplikuj zanadto swoich wypowiedzi technicznymi czy branżowymi wzmiankami.
- jeśli czegoś niedosłyszałeś, nie zrozumiałeś – od razu poproś o powtórzenie. Niejasności często powodują niepotrzebne komplikacje.
- bądź kulturalny i taktowny. Jeśli rekruter mówi, że na danym etapie rekrutacji nie może udzielić Ci informacji na Twoje pytanie, to po prostu nie może. Nie dopytuj dlaczego. Bądź cierpliwy – na pewno wszystko wyjaśni się nieco później.
- słuchaj uważnie rozmówcy, parafrazuj jego wypowiedzi, notuj najważniejsze informacje – dzięki temu do notatek z rozmowy będziesz mógł wrócić w każdej chwili.
- na koniec rozmowy podziękuj za poświęcony Ci czas. Jeśli pracodawca od razu zaprosi Cię na kolejny etap rekrutacji, to podziękuj również za zaproszenie. Jeżeli na odpowiedź co do kolejnych kroków w procesie będziesz musiał poczekać, dopytaj się, kiedy możesz spodziewać się informacji na ten temat. Gdy otrzymasz negatywną informację zwrotną, spytaj o powody, dla których Twoja kandydatura została odrzucona – będą to bardzo dobre wskazówki na przyszłość.
Rozmowa telefoniczna w sprawie pracy – podsumowanie.
Pamiętaj, że każda rozmowa rekrutacyjna przez telefon jest dla Ciebie cenną lekcją. Dlatego po każdym wywiadzie telefonicznym, bez względu na jego wynik, odpowiedz sobie na kilka pytań, czy:
- podczas rozmowy powiedziałeś o wszystkim, co sobie założyłeś?
- jesteś zadowolony ze sposobu, w jaki prowadziłeś rozmowę?
- popełniłeś jakieś błędy? O czymś zapomniałeś? Powiedziałeś coś niestosownego? Dlaczego tak się stało?
- jest coś, co zrobiłbyś inaczej i dlaczego?
Po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania, raz jeszcze dokładnie je przeczytaj i przeanalizuj. Takie ćwiczenie pozwoli Ci uniknąć podobnych błędów w przyszłości.
Pamiętaj też, że nawet jeśli nie przejdziesz do kolejnego etapu rekrutacji, to nie znaczy, że czas, który poświęciłeś na przygotowanie się do rozmowy i wywiad telefoniczny był czasem straconym. Każda rozmowa telefoniczna z pracodawcą jest bowiem dla Ciebie nowym doświadczeniem i okazją do nauczenia się czegoś pożytecznego. Nie zapominaj również, że rozmowa telefoniczna, która nie zakończyła się zaproszeniem do kolejnego etapu procesu, nie musi być nieudana. Być może w danym momencie organizacja nie mogła zapewnić Ci etatu, który w pełni by Cię satysfakcjonował, być może nie była w stanie zapewnić Ci wynagrodzenia, jakiego oczekujesz. Powodów może być kilka. Dlatego, nawet jeśli coś nie pójdzie po Twojej myśli, nie załamuj się. Przeanalizuj dokładnie całą swoją rozmowę i wyciągaj wnioski na przyszłość. Powodzenia!