Kompetencje miękkie i twarde, doświadczenie zawodowe – to elementy, które w mniejszym lub większym stopniu jesteśmy w stanie wskazać i wpisać do swojego CV. Czym są jednak dobre cechy osobowości i charakteru? Jak je wskazać? I czy jesteśmy wstanie je potwierdzić?
Czym są cechy osobowości?
Z częścią cech osobowości się rodzimy, część nabywamy z czasem. Te wrodzone mogą być dla nas wsparciem lub przysłowiowym przekleństwem. Zdecydowanie ciężej będzie nam je zmienić i nad nimi pracować, choć nie jest to niemożliwe! Wyuczone natomiast są składową innych umiejętności, relacji, które zdobyliśmy podczas kontaktu z rówieśnikami, w szkole, a nawet pracy, choć z niektórych nie zdajemy sobie sprawy.
Przed rozmową kwalifikacyjną miewamy obawy, jak zaprezentować te pozytywne cechy naszego charakteru. Przecież jest ona krótka i skupiona głównie wokół doświadczenia zawodowego. Tymczasem dobry rekruter jest wstanie wyczytać wiele poprzez zaznajomienie się z naszym CV. Zadaje nam także pytania, które mogą wydawać się nieistotne, ale nasza odpowiedź będzie mówiła o tym, jakim człowiekiem jesteśmy i jakie pozytywy sobą reprezentujemy.
O niektórych dobrych – i pożądanych – cechach charakteru mówi także nasz staż pracy oraz to, jak wypowiadamy się o byłym pracodawcy – to nie tylko kultura osobista, ale także pozytywny aspekt naszej osobowości. W ocenie kandydata rekruterowi pomagają także referencje, bo jeśli z poprzednią firmą rozstaliśmy się w zgodzie, na pewno przełożony napisze o nas dobre słowo.
Cechy idealnego pracownika
Cech osobowości są setki – w końcu każdy z nas posiada ich kilkadziesiąt. To dzięki nim jesteśmy ludźmi wyjątkowymi. Nie każda jednak będzie istotna podczas wykonywania służbowych obowiązków, dlatego też nie wszystkie podlegają szczegółowej ocenie.
Nie mniej, niektóre cechy naszego charakteru są dla pracodawcy bardzo ważne: pokazują zaangażowanie w pracę, a także możliwe obszary rozwoju. Jakie należą do tych najbardziej pożądanych?
- Pracowitość – brzmi dość ogólnie, ale to ona świadczy o tym, czy pracodawca może nam zaufać i nie bać się o wykonanie powierzonych nam zadań. Pracowitość ocenia się poprzez sprawdzenie naszego doświadczenia zawodowego: gdzie pracowaliśmy, jakie projekty na siebie braliśmy. Znaczenie ma też ilość ukończonych kursów czy kierunków studiów. Każdy z tych elementów świadczy o naszym zaangażowaniu, pokazuje, że nie boimy się rozwoju i dążymy do celu.
- Dobra organizacja pracy – jeśli w tym samym czasie byliśmy wstanie zapanować nad kilkoma projektami, skończyć studia, a jeszcze dodatkowo zdobyć certyfikaty, oznacza to, że umiemy pracować pod presją czasu, świetnie go organizujemy i dopasowujemy go do powierzonych nam obowiązków. Dobra organizacja czasu wpływa na efektywność nie tylko naszej pracy, lecz również firmy. Jeśli dzięki dobremu planowi jesteśmy w stanie obsłużyć większą ilość klientów, dla pracodawcy jest to ogromnym plusem.
- Elastyczność – osoby elastyczne poradzą sobie zarówno z projektem IT, jak i FMCG – oczywiście w granicach rozsądku. Czasem trzeba się odrobinę podszkolić, ale nie przychodzi nam to z trudem. To również bardzo ważna cecha naszej osobowości z perspektywy przełożonego, bo wie, że w swoich szeregach posiada pracownika uniwersalnego, gotowego do podjęcia się różnych inicjatyw.
- Samorozwój – to kolejna cecha, na którą przychylnie patrzą pracodawcy. Pracownicy, którzy chętnie zdobywają nową wiedzę są na wagę złota. Widać to także po naszym CV – ilość kursów, zdobytych certyfikatów, to wszystko świadczy o chęci samorozwoju.
- Lojalność – jej mierzalność też jest wyjątkowo prosta. Ilość lat przepracowanych w jednej firmie to jedno, ale to, jak wyrażamy się w stosunku do swojego byłego pracodawcy to druga kwestia. Każdy rekruter wie, że do rozwiązania umowy często dochodzi z różnych przyczyn – szukamy nowych wyzwań, zmieniliśmy miejsce zamieszkania, jesteśmy na nowej drodze zawodowej. Niemniej, pytanie dlaczego chcemy zmienić pracę jest jednym z podstawowych. To, jak na nie odpowiemy mówi rekruterowi bardzo dużo. Z każdej sytuacji można wybrnąć kulturalnie, a nawet największe nieporozumienia z pracodawcami można ująć w delikatny sposób.
- Pewność siebie – to bardzo ważna cecha, szczególnie w zawodzie sprzedawcy. Sprzedajemy bowiem produkt nie tylko na bazie jego parametrów technicznych – jeśli my w niego wierzymy, nasz klient również uwierzy. To samo jest na rozmowie o pracę – jeśli my jesteśmy świadomi naszych cech, potrafimy opowiedzieć o swoich kompetencjach, pracodawca także je dostrzeże.
- Samodzielność – to również jedna z cech, którą pracodawcy wymieniają jako istotną. Dlaczego? Ciężko jest prowadzić pracownika cały czas za rękę. Samodzielność sprawia, że przełożony może być spokojny, że po wprowadzenia nas w projekt nie będzie musiał nas cały czas kontrolować, a my poradzimy sobie z powierzonymi zadaniami.
Cenionych przez pracodawców dobrych cech osobowości jest znacznie więcej – zalicza się do nich komunikatywność czy umiejętność radzenia sobie ze stresem. Z każdej z nich jesteśmy na bieżąco testowani: podczas zwykłej rozmowy, czy podczas wykonywania zadania rekrutacyjnego. Aby zaprezentować się z jak najlepszej strony, przed spotkaniem jeszcze raz dokładnie zapoznajmy się z ogłoszeniem. Między wierszami znajdziemy cechy, które dla firmy są kluczowe, na nich opiera się cała kultura organizacyjna.
Nad niektórymi cechami możemy popracować – szczególnie nad pewnością siebie czy komunikatywnością. Inne będzie nam ciężko zmienić, ale praca nad sobą, to praca, której warto się podjąć na każdym etapie naszej drogi zawodowej.
Sprawdź także: Samoocena pracownika – szczerość kluczem do sukcesu