Adaptacja pracownika to jeden z kluczowych procesów biznesowych. Skuteczność onboardingu ma przełożenie na twarde wskaźniki i jest sztandarowym elementem budowania wizerunku marki.
Dlaczego onboarding jest ważny?
UWAGA! Każdy pracodawca – świadomie bądź nie – realizuje działania onboardingowe i wprowadza nowego pracownika na firmowy pokład. Problemem okazuje się jednak jakość i efektywność całego procesu. Brak dobrze zaprojektowanych działań, za mało czasu poświęconego na wdrożenie i zbyt szybkie „prześlizgnięcie się” po temacie, chaos informacyjny czy słaba integracja z zespołem – to tylko niektóre najpopularniejsze bolączki.
Kiepsko zorganizowany i wybiórczo potraktowany onboarding nie tylko kładzie się cieniem na wizerunku marki, lecz także istotnie obniża skuteczność biznesową organizacji.
Zaniedbania na tym etapie ciągną za sobą kolejne konsekwencje. Pozyskanie najlepiej dopasowanego kandydata, a następnie utracenie go po kilku tygodniach czy miesiącach z powodu błędów popełnionych na etapie onboardingu, oznacza realne straty ekonomiczne. Rodzi także nowe trudności i wyzwania, z którymi musi się szybko zmierzyć nie tylko dział HR, ale także zespół i menedżer.
Ile czasu trwa onboarding?
W obiegowej opinii proces onboardingu trwa… tydzień lub dwa i jest utożsamiany z tą częścią procesu, którą koordynuje dział odpowiedzialny za twardy HR. Tymczasem onboarding jest procesem długofalowym i powinien zawierać kluczowe kroki milowe aż do osiągnięcia pełnej efektywności pracownika (co następuje zwykle ok. 6 miesięcy od chwili zatrudnienia).
Onboarding a efekty biznesowe:
Liczne i prowadzone na całym świecie badania potwierdzają, że onboarding działa niczym pierwsza kostka domina w szeregu kolejnych zdarzeń. Dobrze przeprowadzony – zwiększa lojalność, efektywność i zaangażowanie pracownika. Źle przeprowadzony niszczy morale i generuje straty dla biznesu. Dane według SHRM Brandon Hall Group:
- 91% pracowników postanawia zostać w organizacji dłużej, gdy otrzymuje onboardingowe wsparcie
- Efektywność pracowników, którzy wzięli udział w dobrze zorganizowanym onboardingu, jest o 50% wyższa
- Dobrze przeprowadzony proces onboardingowy może poprawić współczynnik retencji w zespole aż o 82%
- 69% pracowników chętniej zostaje w firmie przez 3 lata, jeśli doświadczyli świetnego onboardingu – i 58% po 3 latach