Kiedy Mark Zuckerberg tworzył z kolegą portal społecznościowy dla studentów swojego kampusu nikomu nie śniło się, że w 2020 roku będzie on miał ponad 3 miliardy użytkowników! To właśnie ilość osób, które mają założone konto na Facebooku, LinkedIn, czy Twitterze wpłynęła na wzrost popularności Social Mediów w procesie rekrutacyjnym.

Portale społecznościowe otwierają zupełnie nowe możliwości zarówno przed rekruterami jak i pracownikami. Tym pierwszym dają możliwość znalezienia i skontaktowania się z wykwalifikowanymi, aczkolwiek pasywnymi kandydatami, a pracownikom zaprezentowania swojego doświadczenia i umiejętności.

Znajdź kandydata, który spełni Twoje oczekiwania

W poszukiwaniu pracowników najlepiej sprawdzają się dwie platformy: LinkedIn i Facebook. Po ustaleniu profilu kandydata rekrutacja przy ich użyciu może być prowadzona poprzez:

  • Wyszukiwanie kandydatów za pomocą dostępnych filtrów w wyszukiwarce danego portalu. Możemy szukać kandydatów po wpisaniu do wyszukiwarki odpowiedniej frazy, stanowiska pracy lub nazwy firmy, w której pracuje dana osoba.
  • Publikację ogłoszeń o pracę, które możemy dodatkowo promować, przy użyciu płatnych narzędzi, tak aby wyświetlały się jedynie osobom, które spełniają nasze oczekiwania.
  • Grupy tematyczne – zarówno na Facebooku, jak i LinkedIn możemy znaleźć sporo grup, które dotyczą danej tematyki np. “Sprzedawcy po godzinach”, czy “Klub Menedżerów” , dzięki temu w jednym miejscu możemy znaleźć sporo osób, które są związane z interesującą nas branżą, czy specjalizacją.

Warto pamiętać, że zarówno Facebook jak i LinkedIn dają nam możliwość stosowania  tzw.“wykluczeń” – za pomocą konkretnych fraz, które wpiszemy w wyszukiwarce możemy znaleźć pracowników, którzy spełniają ściśle określone przez nas kryteria. Aby skorzystać z takiej opcji na Facebooku musimy zmienić w ustawieniach język polski na język angielski. Dzięki temu będziemy mogli szukać osób na podstawie ich wykształcenia, ukończonej uczelni, zainteresować czy miejsca zamieszkania. Przykładowe komendy, których możemy użyć to:

People who work at [Competitor] and like [Job function]

People who like [programming language] and live near [Location]

[Title] who live near [Location]

Na LinkedIn możemy uruchomić z kolei tzw logiczne wyszukiwanie, czyli boolean search. Najpopularniejsze z nich to:

  •  CUDZYSŁÓW – stosowany podczas wyszukiwania wyrażeń, które składają się z więcej niż jednego wyrazu. Dzięki temu wyniki wyszukiwania są dokładniejsze. Np. jeśli chcemy znaleźć  managera fitness to, aby w wynikach znaleźli się tylko managerowie z tej branży, frazę należy wziąć we wspomniany cudzysłów. Inaczej możemy otrzymać wyniki dopasowane oddzielnie do słowa fitness i oddzielnie do słowa manager.
  • AND – operatora stosujemy kiedy chcemy wyszukać kandydata, który spełnia różne kryteria np. zna język angielski i pracuje na stanowisku przedstawiciela handlowego.
  • OR – operator daje nam możliwość rozszerzenia wyników wyszukiwania tzn. pozwala nam zobaczyć wyniki, które zawierają jedną lub kilka użytych fraz.
  • NOT – pozwala na wyeliminowanie niechcianych wyników.

Czytaj także: Jak pracować nad pewnością siebie aby dobrze wypadać na rozmowach kwalifikacyjnych?

Zadbaj o swój profil 

Szukając idealnego kandydata w mediach społecznościowych poza doświadczeniem zawodowym jakie posiada, sprawdzamy jego zdjęcie, zainteresowania, czy ostatnio opublikowane posty. W wielu przypadkach takie rozeznanie mówi nam o nim więcej niż najlepsze CV. Musimy więc pamiętać, że osoba, z którą się skontaktujemy może zachować się podobnie. Po otrzymaniu od nas wiadomości najpierw prześledzi nasz profil, a następnie jeśli jest to możliwe, sprawdzi naszą stronę firmową, by na końcu odpowiedzieć na naszą wiadomość. Dlatego, osoby które zajmują się rekrutacją powinny pamiętać o:

  • uzupełnieniu swojego profilu: dodaniu profesjonalnego zdjęcia, wpisaniu informacji nt. doświadczenia zawodowego, czy dodaniu krótkiego opisu opisu o sobie w “podsumowaniu”,
  • rozwijaniu sieci kontaktów,
  • oznaczeniu na swoim profilu firmy, w której pracują.

Istotnym krokiem w procesie pozyskiwania nowych pracowników w mediach społecznościowych będzie także budowa profilu pracodawcy. Dane firmy powinny być kompletne i regularnie aktualizowane, a w opisie firmy warto podkreślić zalety jakie posiada dana firma z perspektywy pracodawcy.

Napisz spersonalizowaną wiadomość

No dobrze, zadbaliśmy o nasz profil, wiemy już jak możemy znaleźć odpowiednich pracowników, ale jak napisać wiadomość, która wzbudzi zainteresowanie potencjalnego kandydata? Przede wszystkim każda wiadomość powinna być spersonalizowana. Już sam temat powinien zostać dopasowany do osoby, do której piszemy. Inną wiadomość napiszemy do osoby pracującej w agencji kreatywnej, a inną do osoby piastującej stanowisko kierownicze w banku. Przy pisaniu wiadomości warto skorzystać z informacji jakie zamieszcza o sobie dany kandydat w sieci. Dzięki temu łatwiej będzie nam zrozumieć jaką jest osobą i co mogłoby ją zainteresować. Ważne jest również używanie języka korzyści, tzn. nie możemy zapominać o tym, że wiadomości nie wysyłamy jedynie w celu poinformowania kogoś o rozpoczęciu procesu rekrutacyjnego, a w celu przekonania go do danego stanowiska. Kandydat musi dostrzegać swoje korzyści, aby zależało mu na zapoznaniu się ze szczegółami oferty.

Czytaj także: Jak się ubrać na proces rekrutacji?

Korzyści wynikające z prowadzenia rekrutacji w Social Media

Media społecznościowe pozwalają przy niewielkim nakładzie środków i w łatwy sposób dotrzeć rekruterom do potencjalnych kandydatów. Do największych zalet rekrutacji w Social Mediach możemy zaliczyć:

  • sprawną komunikację z kandydatami,
  • szeroki zasięg – możemy szukać kandydatów mieszkających w różnych rejonach Polski, bądź z zagranicy, 
  • pozwalają dotrzeć do specjalistów, którzy aktywnie nie poszukują pracy, ponadto kontakt z nim byłby prawdopodobnie niemożliwy gdyby nie Social Media,
  • zwiększenie widoczności zamieszczanej przez nas oferty – portale społecznościowe mają miliony użytkowników, więc nasza oferta może zostać zauważona przez większą ilość osób, które spełniają nasze wymagania,
  • możliwość lepszego poznania kandydata,
  • budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy – employer branding.

Jeśli jeszcze nie korzystaliście z serwisów społecznościowych podczas poszukiwań nowych pracowników, mamy nadzieję, że zamieszczone przez nas wskazówki będą dla Was przydatne – powodzenia!